Får 12 millioner til å forske på digitalisering i skolen
18 forskningsprosjekter får nå millionstøtte fra Forskningsrådet. Forskerne skal blant annet finne ut hvordan bruk av nettbrett i skolen påvirker elevenes trivsel og læring.
Blant forskerne som nå får støtte er Kari Vea Salvanes ved Institutt for samfunnsforskning.
Hun får 12 millioner til å forske på hvordan endringer i elevenes skolehverdag de siste tiårene, som digitalisering og økt vektlegging av akademiske ferdigheter, påvirker skoleelevers trivsel, læring og psykiske helse.
Bruk av nettbrett i skolen er blant temaene hun vil se nærmere på.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun uttaler i en pressemelding at hun er glad for å få ny forskning på dette temaet:
– En av våre viktigste oppgaver som samfunn er at barn og unge trives på skolen og opplever læring og mestring. Mange er bekymret for hvordan skjermbruk påvirker barna. Mer og oppdatert kunnskap om dette er viktig for at vi skal kunne innrette skolehverdagen på en måte som gir trivsel og læring, sier Nordtun.
Hun får støtte fra forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland:
– Dette er svært relevant forskning på viktige samfunnsområder, og FRIPRO-tildelingen går til forskere som har konkurrert på kvalitet. Med slike ordninger bygger vi sterke kunnskapsmiljøer i Norge, og styrker vi vår langsiktige evne til å møte både dagsaktuelle og fremtidige kunnskapsbehov.
191 millioner
Totalt bevilger Forskningsrådet 191 millioner til 18 prosjekter fra ulike fagområder. Blant temaene kan nevnes Big Bang og jetstråler, bruken av rusmidler i Norge og og hvordan man kan utvikle mini-organer som erstatning for dyreforsøk for mer effektiv testing av legemidler.
– Disse prosjektene er virkelig toppforskning som vil være med å flytte grensene for hva vi vet. Nysgjerrighetsdreven forskning har store ringvirkninger i hele samfunnet – fra utvikling av nye næringer til framtidig trygghet og velferd, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.