Thom Jambak, 2. nestleder i Utdanningsforbundet

Visma inschool kan ikke være herre

Debatt: – Ledere og lærere må trumfe systemet.

Publisert Sist oppdatert

Utdanningsforbundet har akkurat fått en forskningsrapport om hvordan det digitale administrative systemet Visma inschool (VIS) påvirker beslutninger i noen videregående skoler. Rapporten viser at systemet overstyrer lærere og lederes skjønnsutøvelse. Systemet er nærmest blitt en herre som burde være en tjener.

Redusert læreransvar og mindre variert undervisning

Denne forskningen understøttes av fortellinger som lærere og ledere i videregående skole har fortalt om over flere år.

Vi ser dessverre at dette digitale systemet fører til at lærere får redusert muligheten til å bruke flere metoder og færre tverrfaglige aktiviteter. En av de alvorlige konsekvensene er en betydelig redusert fleksibilitet. Lærere og ledere har i mye mindre grad muligheten til å skape en skolehverdag for elevene som motiverer, utnytter faglige muligheter og gir mening til skolearbeidet. Der lærere før kunne bytte timer seg imellom for å dra sammen med elevene på naturfagekskursjon, på teater eller bibliotek, er dette ikke lenger mulig innenfor dette rigide systemet.

Lærere og ledere må trumfe systemet

Jeg mener at det er grunn til å lære av de skolene som ikke lar seg dirigere og faktisk overstyrer systemet og tar avgjørelser som de mener at gagner elevenes undervisning.

Det er en grunn til at det kreves en solid faglig og pedagogisk utdanning for å være lærer eller leder i skolen. Lærere og ledere må få anledning til å bruke kunnskapen og ha handlingsrom til å legge til rette for det de mener er best undervisning for elevene. 

Det er absurd at disse avgjørelsene skal trumfes av et digitalt administrativt system som ikke er rigget for skolens virkelighet. Et slikt digitalt system må ikke bli et hinder for at lærere får gjort en god jobb med elevene sine.