
Lærere protesterer mot at elever må dele iPad
Molde kommune skal spare penger, så fra høsten må de yngste elevene dele på iPad-ene. Lærerne er kritiske.
Det er Romsdals Budstikke som skriver om endringene for iPad-bruken i Molde-skolen.
Til nå har kommunen hatt én til én-dekning med iPad i barneskolen. Men fra høsten blir det sånn at de yngste elevene må være to om samme nettbrett.
Kenneth Ellingseter, rådgiver i fagavdeling skole i Molde kommune, sier til avisa at det er både økonomiske og pedagogiske grunner til endringen.
– En del av iPad-ene som ble kjøpt inn i 2018 må nå byttes ut. I tillegg ser vi at det varierer veldig hvor mye de blir brukt de første årene. Så det handler om å tilpasse rammebetingelsene etter den praksisen som faktisk skjer, sier han.
Ellingseter skisserer en løsning der elever i parallellklasser kan bytte på å bruke iPaden og ha enkeltedager de kan få den med hjem for å gjøre leksene.
Det blir kaos mener lærerne.
– Tungvint
Mona Gjengstø, tillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved Nordbyen skole sier at færre nettbrett vil by på mange praktiske utfordringer. Hun peker blant annet på at elevene må logge ut og inn - og det er vanskelig for de yngste.
– I dag er det vanlig med en 10–15 minutters økt med iPad på slutten av en undervisningstime. Å skulle hjelpe 22–23 elever med å logge inn for en slik kort økt vil bli for tungvint, sier Gjengstø til Romsdals Budstikke.
Hun mener måten iPad -en brukes på i dag har stor pedagogisk verdi, og er redd for at den nye ordningen vil gå utover de digitale kompetansemålene.
Hun viser blant annet til at den er til god hjelp for å knekke lesekoden.
– Det digitale er kommet for å bli, og grunnleggende ferdigheter og evne til kildekritikk er viktige for å kunne delta i arbeid og samfunnsliv, samt i sosiale sammenhenger. Jeg vet at mange er skeptiske til skjermbruk i skolen, men slik dette verktøyet brukes i dag er det ikke dét som er problemet med barns skjermbruk, sier Gjenstø.
– Ser for meg frustrasjonen
Hun får støtte av Halfdan Andestad, kontaktlærer på 1. trinn i Molde. I et innlegg på rbnett.no skriver han: «Dette er kun et tiltak for å spare som vil betydelig redusere kvaliteten på undervisningen.»
Andestad tror også det vil bli kaos når to elever ha iPad -en på forskjellige dager.
– Jeg ser også for meg frustrasjonen fra foreldre og elever hvis iPad-en skulle sendes hjem og du må vente til den andre eleven kommer tilbake med iPad-en før du kan gjøre leksene dine. Det er ganske virkelighetsfjernt å tenke at ingen elever glemmer iPad-en eller at det passer å gjøre leksene på den dagen du har den. Og hva skjer hvis iPad-en ikke er ladet eller har blitt ødelagt, hvem sitt ansvar er det da? spør Andestad.
– I praksis vil deling av iPad bli så utfordrende at ingen vil kunne ta med iPad hjem, og på skolen vil den ikke bli brukt utenom ved spesielle tilfeller, skriver han.