Et trettitalls foreldre har fått besøksforbud ved svenske skoler

Stadig flere foreldre får besøksforbud ved skoler i Stockholm, Gøteborg og Malmø. 

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse fra Sveriges Radio

Årsaken er trusler, voldelig og grenseløs oppførsel mot lærere og rektorer.  

Kanalen forteller blant annet om en far som ble nektet adgang til en skole i Gøteborg etter å ha truet med skjære halsen over på rektor. Han skal også ha truet lærere. 

Tallene Sveriges Radio har hentet inn viser dessuten at besøksforbud og utestengelser av foresatte er blitt vanligere de siste fem årene. 

– Vi har foreldre som beveger seg rundt på skolen på en måte som gjør lærere ukomfortable. Slik skal man ikke ha det på jobben. Så langt har vi vært forskånet fra at noe virkelig alvorlig skjer, men det skaper ubehag, sier Patric Månhage, hovedverneombud for lærerorganisasjonen Sveriges lärare. 

Han mener rektorer burde være flinkere til å stenge ute foreldre.

– Det har skjedd et holdningsskifte i skolen. Vi forventes å behandle foreldre  og barn som kunder og gjøre dem fornøyde. Når foresatte får fritt spillerom, så tar de mer plass enn de burde, sier han. 

Ifølge Månhage dreier det seg oftest om foreldre til barn som sliter på skolen.

– De vil at barna skal lykkes, og bygger opp en frustrasjon. Alle signalene de får fra skolen er negative – og til slutt sier det stopp, sier han.

Sveriges kunnskapsminister Lotta Edholm har uttalt at hun ønsker å endre opplæringsloven for å begrense foreldres innflytelse på undervisningen og for å beskytte lærerne i større grad. 

2 av 3 i konflikt med foresatte

Også i Norge har det vært skrevet mye om kravstore foreldre og konflikter mellom foresatte og skole. 

I 2023 utførte Opinion en undersøkelse for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG). Den viste at lærere bruker mye tid på foreldre, i snitt tre timer i uka, og at to av tre lærere har opplevd konflikt med foresatte. 

Førsteamanuensis ved Læingsmiljøsenteret, Randi M. Sølvik, har uttalt til Utdanningsnytt at mange lærere opplever foreldre som mer kravstore nå enn før. Hun mener det er bra at foreldre er involvert og opplyst om barnas rettigheter, men at det også kan by på utfordringer. 

– Noen ganger blir samarbeidet utfordrende og energikrevende. De som står i det, opplever det nok som veldig ubehagelig og overveldende, sier Sølvik. 

– Vi må hele tiden sørge for å ha systemer for samarbeid, og en kultur for hva som er forventet av både skolen, læreren og foreldrene. Det må vi ha både på overordnet nivå og i det enkelte møte mellom lærer og foreldre.

Powered by Labrador CMS