Barnehagelærer Madelaine Elisabeth Robsahm og Marie på en dumphuske på en av lekeplassene i barnehagens nærområde i 2024, da hun begynte å jobb som barnehagelærer.

– Å ha eneansvar for åtte barn på slutten av dagen er ikke uvanlig

Å sørge for bra innhold og god kvalitet i barnehagen er viktig for dagens barnehagelærere, som Madelaine Elisabeth Robsahm.

Publisert Sist oppdatert

I år er det 50 år siden barnehageloven ble innført i Norge. Med den startet en utbygging og regulering av barnehagen. Hvordan var det å jobbe i barnehagen på 70-tallet, 80-tallet, 90-tallet og frem til i dag? Første steg har snakket med seks barnehagelærere fra fem ulike tiår. 

– Vi bruker barnehageloven og rammeplanen i praksis, og begrunner faglig det vi gjør. Det er vi forpliktet til når vi dokumenterer arbeidet og forankrer månedsplanen, sier Madelaine Elisabeth Robsahm (23). 

Hun var ferdig utdannet barnehagelærer fra Universitetet i Sørøst-Norge i Drammen i 2024. I dag er hun pedagogisk leder i den kommunale Morellveien barnehage i Asker.

–Barnehagelærerne på 70-tallet var idealister og ville være mer enn barnevakter, forteller barnehagelærer Tonje Engelsen som har jobbet i barnehage i over 50 år.

Faglighet versus omsorg

23-åringen opplever at barnehagelærere på 2020-tallet er opptatt av å skape en god balanse mellom det faglige – og omsorgen og tilstedeværelsen med barna.

I dag setter barnehagelærer Madelaine Elisabeth Robsahm pris på å få tid til å være tilstede i øyeblikket sammen med Mikkel og Marie.

– Vi har ofte faglige diskusjoner, der vi begrunner hvorfor vi gjør det vi gjør. Noen ganger åpner det for endringer og utvikling, sier barnehagelæreren.

Da Madelaine var i praksis under studiene, opplevde hun at arbeidet handlet mye om å dokumentere og kartlegge. I sitt første år som barnehagelærer har hun heldigvis erfart at mye også handler om å se barnet og være til stede i øyeblikkene.

– Vi lytter til barna og er opptatt av å fange opp sårbare barn og inkludere alle. Det er vår jobb å sikre alle barn en god hverdag, og det er mer snakk om dette enn tidligere, mener Madelaine.

Lav bemanning

Noe som gjør balansen mellom dokumentasjon og tilstedeværelse med barna krevende, er bemanningen, forteller Madelaine.

– Sykefraværet er høyt. Vi mangler barnehagelærere, i tillegg til at bemanningsnormen er knapp. Du kan komme på jobb klokken halv åtte og være alene med fire–fem treåringer i et par timer før det kommer en voksen til. Er det sykdom i tillegg, kan du bli værende alene med seks til sju barn. Å ha eneansvar for åtte barn på slutten av dagen er heller ikke uvanlig, sier Madelaine.

Uteglede

Dagens barnehagebarn er mye ute og har varierte aktiviteter, og kostholdet i barnehagen er sunt. Foreldrene er engasjerte og har meninger om alt fra kosthold til bursdagsfeiringer, og barnehagelærerne lytter både til foreldrene direkte og til samarbeidsutvalget (SU).

Madelaine Elisabeth Robsahm er en av de ferskeste barnehagelærerne i Asker kommune.

– Hvordan ser en god barnehage i fremtiden ut?

– En optimal barnehage i mine øyne har økt bemanning, slik at det blir mer rom for barna. I dag går mye av tiden med til å dekke de mest primære behovene. Jeg ønsker å gjøre mer enn det. Dagens nedskjæringer går utover barna, og det kan ikke fortsette hvis vi vil ha gode barnehager i fremtiden, svarer Madelaine.

På 1980-tallet var barnehagene roligere og mer slow motion, forteller barnehagelærer Ann-Elisabeth Thunes.

2020-tallet Madelaine Elisabeth Robsahm (23)

pedagogisk leder i Morellveien barnehage i Asker (kommunal)

Antall år i yrket: 1

Månedslønn på 2020-tallet: 42 000 brutto.

Barnehagetrender: Foreldre- opprøret 2024 var et rop til politikerne om mer bemanning og mindre økonomiske nedskjæringer i barnehagen. Mer foreldreinvolvering enn før.

Pluss med 2020-tallet: Blikket vi har på barnet, som dreier seg om å se barnets perspektiv og gi barn medbestemmelse.

Minus med 2020-tallet: Bemanningen bidrar til stress fordi du ikke får gjort alt du vil for barnet.

Dette tar jeg med meg: Erfaringene fra pandemien da vi delte barna i mindre grupper. Det ga mer ro, bedre relasjoner til hvert enkelt barn og bedre kommunikasjon med barn og foreldre.