Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

Barnehagelærere rekrutteres ikke med halvhjertet satsing

Debatt: – Barnehagelærernes lønnsnivå er altfor lavt, de får ikke uttelling for utdanningsnivå og kompetanse.

Publisert

I et svar til meg i Utdanningsnytt anerkjenner Arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, de alvorlige rekrutteringsproblemene til barnehagelærerutdanningen, og at mange kommuner strever med å rekruttere barnehagelærere. Det er bra. Men skal vi få bukt med mangelen på barnehagelærere og ha mulighet til skikkelige lønnsløft, må fleksibiliteten som ligger i frontfagsmodellen faktisk benyttes.

Det blir hult når KS hevder å prioritere barnehagelærere og sykepleiere når lønnsrammen fører til at dette går på bekostning av andre som har hengt etter i lønnsutviklingen over tid. Innenfor frontfagsmodellen er det anledning til å gi mer til grupper der det er rekrutteringsproblemer, og det er anledning til å gi mer til grupper som har blitt hengende etter over tid. KS har altså en dobbel mulighet til å øke lønnsrammen for å bidra til løsning på alvorlige problemer, men har så langt latt være. Unntaket som bekrefter regelen så vi i 2023, men som kjent gjør en svale ingen sommer. Her må vi få KS med på laget.

Det er gledelig for oss i Utdanningsforbundet at Gangsø erkjenner at lønn er et rekrutteringstiltak. Barnehagelærerens lønnsnivå er altfor lavt, og de får ikke lønnsmessig uttelling for utdanningsnivå og kompetanse. Utdanningsforbundet kar kjempet for dette i en årrekke. Jeg håper signalene fra KS-direktøren kan leses dit at vi kan nærme oss en løsning på denne situasjonen.

Så er det også avgjørende at vi har KS med på laget i arbeidet som foregår på andre arenaer enn i de direkte forhandlingene hver vår. Undersøkelser viser at den viktigste grunnen til at barnehagelærere forlater barnehagen, er at de har for få kollegaer. En skikkelig felles innsats for å løse barnehagenes bemanningskrise og mangel på ansatte med barnehagelærerutdanning, er derfor skrikende nødvendig. 

Dessverre ser vi at penger bevilget til formålet i statsbudsjettene ikke kommer barnehagene til gode i alt for mange kommuner. Vi trenger derfor et felles krav om å bevare og styrke bemanningsnormene som bidrar til en minimumssikring av ressursbruken.

I tillegg må barnehagelærernes muligheter til å drive barnehagen som en utviklende pedagogisk arena sikres. Nøkkelen her er plantiden – den tiden som er satt av til at barnehagelæreren kan bruke sin spesialkompetanse til å gjøre barnehagene til noe mye mer enn oppbevaring og barnepass. Også dette ødelegges dessverre altfor ofte av en uholdbar bemanningssituasjon i mange barnehager.

Nå må vi med andre ord samles om felles og helhetlig satsing og prioritering av barnehagelæreren. For vi lykkes ikke i rekrutteringsarbeidet med halvhjertet innsats. Lønnsnivået må opp, utdanning må gi lønnsmessig uttelling, tid til pedagogisk arbeid må sikres og skjermes, og alle barnehager må få flere barnehagelærere.