Barn og unges opplæringstilbud kan ikke styres etter bedriftsøkonomiske prinsipper

Debatt: – Underfinansieringen av oppvekstsektoren gjør at stadig flere faller utenfor samfunnet.

Publisert

Samfunnsmandatet som er gitt skole og barnehage, sammenfattes i barnehageloven, opplæringsloven og overordnet del av læreplanen (LK20) slik:

  • Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (Barnehageloven. Vår utheving.) 
  • Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid med hjemmet, åpne dører mot verden og framtida og gi elevene og lærlingene historisk og kulturell innsikt og forankring. Elever og lærlinger skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de kan delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. De skal lære seg å tenke kritisk, og opplæringen skal fremme demokrati og vitenskapelig tenkemåte. (Opplæringslovens formålsparagraf og overordnet del av LK20. Vår utheving.)
  • I et mangfoldig samfunn krever et slikt oppdrag at det gis rom for variasjon, ressurser til individuell tilpasning og oppfølging, samt tillit til at ledere og lærere er de som best ser behovene og tiltakene som behøves for at det enkelte barn/elev kan nå målene som oppdraget beskriver.

Politikere og økonomer i administrasjonen må på bakgrunn av dette innse at effektivisering gjennom masseproduksjon, standardiseringer og samlebåndsteknikk ikke er egnet for drift av skoler og barnehager. Besparelser man gjør seg et budsjettår, gjennom nådeløse nedskjæringer og rovdrift på ansatte i sektoren, vil på sikt kunne gi dramatiske kostnader når samfunnsmandatet ikke er innfridd.

Et økende antall unge mennesker opplever stengte dører, mangler innsikt og forankring, har store kunnskapshull, lavt selvbilde og holdninger fjernt fra fellesskapet og samfunnet. I en global og digital verden der demokratiske verdier og vitenskapelig tenkemåte er under stadige angrep, vil en mangelfull opplæring og lite utviklet forståelse av disse begrepene kunne bli fatalt.

Underfinansieringen av oppvekstsektoren gjør at vi i stedet for å innfri det kunnskaps- og danningsoppdrag vi er gitt, gir den oppvoksende generasjon en middels god opplæring og utdanning, samtidig som stadig flere faller utenfor samfunnet.

Utdanningsforbundet Trondheim ber nasjonale og lokale myndigheter om umiddelbart å få på plass ressurser og rammeverk som gjør det mulig for skoler og barnehager å innfri det viktige samfunnsoppdraget de er gitt.

*) Årsmøteresolusjon fra Utdanningsforbundet Trondheim

Powered by Labrador CMS