Ill.foto: Mostphotos
Vi trenger pedagoger i skolen!
Debatt: Nedskjæringene i lærerstillinger må stoppes – elevene i norsk skole fortjener bedre.
Vi har i lang tid vært vitne til en nedtrapping av pedagoger i skolen. Kommuneøkonomi og en svak skolepolitikk har redusert lærertettheten i norske klasserom. Samtidig som det tynnes i pedagogrekkene, øker oppgavene som blir pålagt yrkesgruppen. Stortingsmelding 34 krever at skolene legger til rette for en mer praktisk skole. Samfunnet er i endring og forventer at skolen tar større del i problemstillinger som berører fritiden til elevene.
Vi har en lærernorm som sikrer at alle elever er tilknyttet en pedagog på skolen. Den setter et minstekrav på antall pedagoger til elevmassen, uten å ta hensyn til gruppestørrelser og utfordringer i elevgruppa. Lærernormen skal sikre at skoler driver lovlig, men unnlater å si noe om kvaliteten på undervisningstilbudet. Med færre lærere i klasserommene, er det flere elever som vil lide under utilstrekkelig tilgang til trygge voksne i løpet av skoledagen.
Elever som trenger tett voksenkontakt i læringssituasjoner, vil tape stort på at skolen holder pedagogantallet på et minimum. Med færre utdannede observatører er det også en større fare for at mobbetallene går opp. Det blir færre øyne som ser, ører som lytter og hoder som finner gode løsninger.
Politikere har en lei tendens til å kreve med den ene hånden og ta med den andre. Når sparekniven har herjet over driftsbudsjettet, er det lite rom for lovpålagt variasjon og kreativitet i undervisningen. Hva mener politikerne at foreldre kan forvente av skolen når pedagogstillinger blir erstattet med ufaglært arbeidskraft, eller kuttet helt, som et sparetiltak i en svak kommuneøkonomi? Kan man forvente tilpasninger utenfor ordinær undervisning, slik som egne lekser, samtaler med læreren, undervisning i mindre grupper eller praktisk tilnærming til faget?
Samtidig som vi er bekymret for yrket vårt og arbeidspresset som blir lagt på et synkende antall pedagoger, stiller vi også spørsmålet: Hva ønsker myndighetene at elever i norsk skole skal få ut av grunnskolen?
Vi mener nedskjæringene i lærerstillinger må stoppes. Elever i norsk skole fortjener bedre.
Fra årsmøtet i Utdanningsforbundet Midt-Telemark