Britisk skole erstatter lærere med KI

David Game College, en privatskole med cirka 400 elever i det sentrale London, har skapt overskrifter ved å erstatte tradisjonell undervisning med et KI-program. 

Publisert Sist oppdatert

Elevene i 9. klasse ved skolen har vært frivillige prøvekaniner i dette undervisningseksperimentet, som skolen hevder er det første av sitt slag i Europa, skriver folkdskolen.dk.

Skoleinspektør John Dalton forteller at resultatene så langt er lovende, og at elevene har gjort betydelige faglige fremskritt med den nye metoden.

I alle grunnfag: engelsk, historie, matematikk og naturfag har klassens 16 elever blitt undervist av et KI-program i stedet for en lærer.

Elevene sitter ved hver sin datamaskin med headset og VR-briller. Et pensumbasert quizprogram med en innebygd chatbot, som skolen har utviklet i samarbeid med eksterne IT-konsulenter og softwareutviklere, tilpasser undervisningen til hver enkelt elevs styrker og svakheter.

For de involverte lærerne betyr dette en ny måte å arbeide på. Skolen har omdøpt deres roller til læringscoach.

Alexander Vansittart, en av skolens tre læringscoacher, overvåker elevenes prestasjoner fra datamaskinen sin ved å klikke seg inn på hver enkelt elevs datamaskin i klasserommet.

– Handler om relasjoner

Han er begeistret for mulighetene denne metoden gir.  Han og kollegene observerer nøye hvordan elevene i AI-klassen gjør faglige fremskritt.

– Det er fantastisk. Resultatene taler for seg selv, sier Vansittart.

Gjennom skoleåret har de konstant vært lenger fremme i pensum enn parallelklassene. De sterke elevene trenger ikke vente på de svakeste, og risikoen for at svake elever går under radaren elimineres, hevder skolen.

– En fordel med denne metoden er at elever som kanskje har vært redde for å spørre om hjelp, nå blir oppdaget av programmet uten å føle seg utstilt foran klassen eller dumme, sier Vansittart.

Skoleinspektør John Dalton er også optimistisk. Han mener at KI-programmet gir elevene en mer tilpasset og effektiv læringsopplevelse, noe som kan revolusjonere undervisningen i fremtiden.

Men Daniel Kebede er skeptisk. Han er leder for Storbritannias og Europas største fagforening for lærere, National Education Union (NEU). Til Sky News sier han at, selv om det er gode muligheter i å benytte AI, etterlyser han en bedre dialog med undervisningsdepartementet om blant annet de etiske spørsmålene ved teknologien:

– KI kan redusere arbeidsbyrden og de administrative oppgavene som tilfaller lærerne, men utdanning og læring handler i siste ende om relasjoner og skal være en sosial opplevelse.

Powered by Labrador CMS