
Kunstig intelligens utfordrer vurdering i videregående skole
Danske lærere må bruke både nye og gamle vurderingsmetoder for å gi en rettferdig vurdering av elevenes prestasjoner.
Generativ kunstig intelligens (KI) har begynt å utfordre tradisjonelle vurderingsmetoder i videregående skole, ifølge en ny undersøkelse fra det danske arbeidsforskningsinstituttet EVA.
Rapporten peker på at KI-teknologi, som kan generere tekst og løse komplekse oppgaver, skaper nye utfordringer for lærere når det gjelder å vurdere elevenes faglige nivå.
Undersøkelsen viser at lærere nå må kombinere både nye og tradisjonelle vurderingsmetoder for å sikre en rettferdig evaluering.
Dette innebærer blant annet å bruke muntlige prøver, prosjektarbeid og andre former for vurdering som ikke kan manipuleres av KI. Lærerne må også være mer oppmerksomme på elevenes arbeidsprosesser og utvikling over tid, for å kunne skille mellom ekte elevprestasjoner og KI-genererte svar.
En av de største bekymringene blant lærere er at KI kan gjøre det vanskeligere å oppdage juks. Elever kan bruke KI-verktøy til å generere oppgaver og besvarelser som ser autentiske ut, men som ikke reflekterer deres egentlige kunnskapsnivå. Dermed kan elever ende opp med karakterer som ikke samsvarer med deres faktiske ferdigheter. Det kan igjen påvirke videre utdannings- og karrieremuligheter.
For å møte disse utfordringene, anbefaler rapporten at skolene investerer i opplæring av lærere i bruk av KI-teknologi og hvordan de kan integrere denne teknologien i undervisningen på en måte som fremmer læring og rettferdig vurdering. Det foreslås også at skolene utvikler retningslinjer og etiske rammeverk for bruk av kunstig intelligens i undervisningen, for å sikre at teknologien brukes på en ansvarlig og transparent måte.
Videre peker rapporten på viktigheten av å involvere elever i diskusjonen om bruk av KI i skolen. Elever bør få opplæring i hvordan de kan bruke slike verktøy på en etisk måte.
Elevene må også forstå konsekvensene av å bruke slike verktøy til juks.
Dette kan bidra til å skape en kultur for ærlighet og integritet i skolen, og sikre at KI-teknologi brukes til å støtte, snarere enn å undergrave, elevenes læring.
I Norge har Utdanningsdirektoratet tatt grep. De fjerner forberedelsesdelen og strammer inn tilgangen til hjelpemidler for årets eksamen på videregående.
Til slutt understreker den danske rapporten at selv om denne typen teknologi kan utfordre tradisjonelle vurderingsmetoder, gir den også nye muligheter for å forbedre undervisningen og læringen. Ved å bruke KI på en ansvarlig måte, kan lærere få verdifulle verktøy for å tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov, og dermed bidra til å forbedre elevenes læringsutbytte.