Elevene lærte å avsløre falske nyheter og sjekke fakta. Men etter tre måneder var alt glemt.  

Forskere sier opplæringen må gjentas ofte. 

Publisert

Studien det skrives om her er gjort i Sverige. 

Der har forskere undersøkt undervisningen i kildekritikk i videregående skole, skriver forskning.no. 

459 elever ble testet. I forkant øvde de på å avsløre falske nyheter, de lærte å faktasjekke informasjon på nett og finne gode kilder. I tillegg ble de undervist i kritisk tenkning i historie, samfunnsfag og naturfag. 

Men da forskerne sjekket hvordan det sto til med evnene til kritisk tenkning tre måneder senere viste det seg at mye var gått i glemmeboka. 

Elevene var ikke blitt bedre på å skille mellom ekte og falske nyheter. De aller fleste brukte ikke faktasjekkingen de hadde lært. Og forskerne så ingen effekt av undervisningen i kildekritikk.

Forskerne så imidlertid en forskjell mellom elevene. 

De som mente at troverdige nyheter var viktig, var flinkere til å kjenne dem igjen også.  De som sa at demokrati var viktig, var bedre til å avsløre falske nyheter.  Elever med stor tro på egne ferdigheter i å skille falske og ekte nyheter, var derimot ikke flinkere enn andre.

Og forskernes konklusjon?

For å styrke ungdommenes motstandskraft mot desinformasjon, trengs det lengre undervisningsopplegg som må gjentas flere ganger.