
Flertallet av lærerstudenter i Danmark velger bort grunnskolen
Mange studenter har hatt negative erfaringer i praksisperiodene, og forteller om høyt arbeidspress, manglende tid og ressurser, og utilstrekkelig veiledning.
Kun 41 prosent av de danske lærerstudenter ønsker å jobbe i grunnskolen etter endt utdanning, viser en undersøkelse fra danske Lærerstuderendes Landskreds (LL).
Det er en nedgang på seks prosentpoeng siden forrige måling i 2023, melder folkeskolen.dk.
I stedet foretrekker mange andre skoleformer: 20 prosent ønsker seg til en efterskole, 17 prosent til privat- eller friskoler, og 7 prosent til spesialskoler. I tillegg planlegger 6 prosent å ta videre utdanning.
– Når under halvparten av de lærerstudenter ser grunnskolen som sitt førstevalg, står vi overfor et alvorlig problem, sier LLs forperson Anthon Berentzen. Han understreker at det ikke bare handler om å utdanne flere lærere, men også om å sikre at de faktisk velger grunnskolen.
Regitze Flannov er leder for undervisningsutvalget i Danmarks Lærerforening. Hun peker på arbeidsmiljøet som en viktig årsak til utviklingen.
– Det er for vanskelig å drive god undervisning og relasjonsarbeid i dagens grunnskole. Det burde være det naturlige førstevalget for nyutdannede, sier hun.
Undersøkelsen viser at mange studenter har hatt negative erfaringer i praksisperiodene. De rapporterer om høyt arbeidspress, manglende tid og ressurser, og utilstrekkelig veiledning. Flere uttrykker at de ikke føler seg forberedt på lærerrollen.
– Når studenter ikke får den veiledningen de har krav på i praksis, og ikke blir introdusert for hele bredden av arbeidsoppgaver, mister de troen på at de kan mestre jobben, sier Berentzen.
Både han og Flannov mener skolene har et stort ansvar for å gi studentene realistiske og støttende praksiserfaringer.