– Vi barnehagelærere må ta del i barnas magiske lekeverden
Debatt: Vi barnehagelærere må være med på å lage en magisk lekeverden for barn med ut utgangspunkt i ideer og barnas nysgjerrighet.
Tussetrollene er småtroll som bor i ganger under jorda. Når de kommer ut om natta blir de store. I natt har tussetroll besøk barnehagen vår. Avdelingen er tom. Igjen henger et brev med beskjed om at tussetrollene har tatt alt; alle lekene og alle møblene våre. Hva skal vi gjøre nå?
Barnas jakt etter spor
Denne uka må vi være kreative. Måltidene blir til piknik på gulvet. På tur i skogen kommer spørsmålet «hvor bor tussetrollene?». Barna diskuterer, og jeg «henger» meg på. Barnas nysgjerrighet blir en magisk jakt etter spor. Og midt i skogen finner vi et kryss med et hull under en stubbe. Der, ja, der bor tussetrollene.
Tussetrollene gir barna hjemmelaget slim, plastrør, farget ris, planker og maling. Vi dekker et helt rom med papir fra gulv til tak og lar barna male. Ikke minst ser vi at barna fint klarer å aktivisere seg selv når de mangler leker. I mangel på leker, leker barna mer med hverandre.
Start med barnas ideer
Vi barnehagelærere må være med på å lage en magisk lekeverden for barn. Med utgangspunkt i ideer og barnas nysgjerrighet kan vi skape en sfære sammen med barna, der fantasien kan utfolde seg. Det som oppsluker barna, blir ledesnoren videre i leken.
Vi veksler mellom rollen som deltaker, leder eller observatør. De ansattes rolle skiftes i takt med leken. Vi må ikke ta vekk barnas eierskap til leken. En god pekepinn på hvem som eier leken, er å observere språket de ansatte bruker.
Egenstyrt lek
Den egenstyrte leken hvor barna befinner seg i flytsonen er vesentlig for god psykisk helse (Lunde og Brodal, 2022). Barns lek handler om et instinktivt behov for å leke hvor de belønnes med glede, mestring og utfordringer. Hva skjer med flytsonen og den egenstyrte leken om vi som voksne skal inn å styre leken? Og hva skjer da med den viktige funksjonen leken har for barns utvikling og psykiske helse?
Ifølge rammeplan for barnehage skal «leken ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes». Lekens egenverdi vil i mine øyne handle om frihet. Frihet til å velge hva leken skal inneholde. Frihet til å bearbeide inntrykk og til å bli kjent med seg selv og andre. Den egenstyrte leken er barnas måte å styrke sin psykiske helse og beredskap på.
Å gå inn i tussetrollenes verden kan være en måte å gjøre det på.
Litteratur
Lunde, C., Brodal, P. (2022). Lek og læring i et nevroperspektiv: Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst. Universitetsforlaget.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplanfor barnehagens innhold og oppgaver. Udir.no