Barna tenker ikke på hva klokka er, og hva det betyr. De vil leke først.

– Tenk hva vi går glipp av ved å være for firkantet rundt rutiner og klokkeslett i barnehagen

Innspill: Organisering av barnehagedagen er en rytme som kan fungere og skape struktur, men jeg undrer meg over hvor slavisk dette systemet blir fulgt i praksis.

Publisert Sist oppdatert

Klokka er et universalt verktøy som hjelper oss å varsle om tiden. Takket være denne oppfinnelsen kan vi være enige om når ting skal skje. Tidligere ble klokkeslagene brukt som en indikator for hendelser som kirketid, skoletid og måltid. Hvor stor del av barnehagehverdagen er knyttet til et tidspunkt? Og hvor nøye skal vi være med tidspunktene? 

Barnehagen åpner og stenger på et gitt tidspunkt. Måltidene i barnehagen er på et bestemt tidspunkt. Møtene er til en avtalt tid, og noen har pauser på faste tider. Samling skal foregå da, og barnet skal sove frem til da. Hvordan er det for barna i barnehagen som ikke har lært klokka ennå, å forholde seg til denne måten å organisere hverdagen på?

«Ikke akkurat nå»

Gjennom utdanningen får vi studenter høre om hvordan tilpassing, tilrettelegging og fleksibilitet er viktige verdier i arbeidet med barn, men jeg undrer meg over hvorfor det likevel er klokkeslettet, og ikke situasjonen, som avgjør løsningen.

Charlotte (3) har en morsom lekeinvitasjon til meg, hun har oppdaget at blomstene hun har plukket, kan brukes i en blomsterbutikk, og hun trenger kunder. Selv biter jeg i meg å svare «Ikke akkurat nå, for snart skal vi spise». 

På de ekstra ti minuttene kan Charlotte ha gjort seg uvurderlige erfaringer med natur, matematikk, sosial atferd, språkforståelse og mye mer, men det går tapt fordi «klokka er mye». Tenk over hva vi går glipp av ved å være for firkantet rundt rutiner og klokkeslett i barnehagen.

Finnes det andre muligheter?

Organisering av barnehagedagen er en rytme som kan fungere og skape struktur, men jeg undrer meg over hvor slavisk dette systemet blir fulgt i praksis, og om vi selv er bevisst på det? 

Finnes det situasjoner hvor det er mulig å forskyve tidsskjemaet? 

Når avdelingen skal på tur, er det fortsatt mulig å gjennomføre selv om vi går 30 minutter etter planlagt avreise. Måltidet kan også forskyves, om man ankommer akkurat på spisetidspunktet. Barna tenker ikke på hva klokka er, og hva det betyr. De vil leke først. 

Så glem klokka en stund, og la dem få lov til det.