Eierne tok ut 64 millioner i utbytte – men rasjonerer smør og pålegg til barna

Det svenske barnehagekonsernet Hagvidson er i smør-trøbbel. 

Publisert Sist oppdatert

Det er svenske Aftonbladet som har avslørt smørrasjoneringen i barnehagekonsernet Hagvidson. 

Ifølge Aftonbladet har selskapet 21 barnehager rundt om i Sverige. Siden 2020 har de tre eierne tatt ut 64,5 millioner i aksjeutbytte. 

I tillegg har de gitt seg selv styrehonorar og lønn på rundt 10 millioner. Pengene stammer i hovedsak fra offentlige midler i form av kommunal barnehagefinansiering. 

Men trass i store overskudd har eierne innført restriksjoner på bruk av smør og pålegg til barna. De ansatte må porsjonere ut Bregott-smør, og det er bare tillatt med ett pålegg per brødskive.

I notatet som er sendt ut til de ansatte, står det også at man skal være bevisst på hvor mange tørkepapir barn og personale bruker.

Personalet på sin side mener matbudsjettet er for stramt. 

– Barna får en halv osteskive eller en tynn halv skive kalkun på brødskiven og spiser maks to skiver brød eller knekkebrød per dag. Likevel virker det å være for mye, sier en ansatt avisen har snakket med. 

– Ostebitene som deles i fire, dekker omtrent en tredjedel av brødskiven. Man får én banan per bord, og der kan det sitte minst fem barn, opptil sju, pluss en pedagog, forteller en tidligere ansatt.

Flytter overskudd oppover

Årsregnskapet for en av Hagvidsons barnehager viser at bare én krone ble stående igjen i selskapet – resten av overskuddet på 3,5 millioner ble sendt videre til morselskapet, skriver Aftonbladet. Samme år tok eierne ut 18,7 millioner i utbytte.

Aftonbladets granskning viser at dette er en vanlig praksis: overskuddene sendes oppover i konsernet som såkalte «konsernbidrag», slik at de enkelte barnehagene står igjen uten midler selv om de går med store overskudd.

Et selskap i Uddevalla gikk for eksempel med 3,5 millioner i pluss. Etter uttak var bare én krone igjen i budsjettet.

Michael Enghag er en av eierne av Hagvidson.

Hagvidsons daglige leder og en av eierne, Michael Enghag, har avvist å svare på Aftonbladets spørsmål. Selskapet sendte også ut en advarsel til sine ansatte om å uttale seg i media. 

I ettertid av artiklene har Enghag imidlertid sendt en kommentar til de ansatte og foresatte i barnehagene. 

Der skriver han at rasjonering av smør og pålegg ikke handler om å spare penger, men om å skape bedre trivsel rundt matbordet og at «barna hadde brukt så mye som en centimeter med smør på skivene - så mye at det egentlig ikke smakte godt.»