Lavere trivsel blant elever med mye skjermtid
Men forskere understreker at det også kan være at ungdommer bruker mer tid på skjerm fordi de mistrives på skolen.
En ny analyse fra EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) avdekker en tydelig sammenheng mellom elevers skjermtid og deres opplevde trivsel. Studien, som omfatter nær 5000 elever ved videregående og yrkesfaglige utdanninger, viser at trivselen begynner å falle når skjermbruken overstiger 2–3 timer per dag.
Jenter rapporterer høyest trivsel ved 2–3 timers skjermtid, men opplever en markant nedgang ved over 9 timer.
Guttene har jevn trivsel opp til 3 timer, men også deres trivsel synker ved høyere skjermbruk.
Norske elever trives mindre
Rundt 2014 begynte forskere i den årlige Ungdata-undersøkelsen å se at tallene for hvor godt norske elever trives i skolen gikk nedover.
Denne uken la de frem den ferske utgaven av undersøkelsen. Den viser at trivselen fortsetter å falle. Og mens den pila peker nedover er det noe annet som øker: skjermtid og psykiske plager.
Forskerne har sett på sammenhengene mellom disse faktorene. Og deres undersøkelser viser at de elevene som er mest fornøyde bruker minst tid på skjermen. De som mistrives på skolen, og har høyest fravær, er mest på skjerm.
– Funnene sier ikke noe direkte om årsaksforhold. Men det viser at det er sammenhenger mellom ungdoms skjermbruk, psykiske plager og skoletrivsel, uten at vi kan si hva som påvirker hva, uttalte forsker Anders Bakken til forskning.no tidligere i år.
En mulighet er at elever mistrives mer på skolen hvis de bruker mye tid på skjerm.
Men det kan også være omvendt – at ungdommene bruker mer tid på skjermen fordi de mistrives på skolen.
Jenter er mer på sosiale medier
I den danske studien understrekes det også at innholdet på skjermen kan spille en viktig rolle.
Den danske studien viser at gutter bruker i snitt mer tid på skjerm totalt (5,2 timer), mens jenter bruker mer tid på smarttelefoner (3,9 timer). Dette speiler kjønnsforskjeller i digitalt innhold: Gutter gamer mer, mens jenter er mer aktive på sosiale medier.
Analysen viser også at elever på studieforberedende utdanningsprogram har noe høyere skjermtid enn elever på yrkesfag.