Slik nullstiller du klassen med en enkel øvelse

Lærer Adrian Mikkelsen deler sine beste råd om hvordan pusteteknikker kan bidra til ro og fokus i undervisningen.

Publisert Sist oppdatert

En krangel med bestevennen, en fotballkamp avgjort i siste sekund av friminuttet, eller en kaotisk morgen hjemme.

Det er mange ting som kan oppta elevenes tanker når det ringer inn til time – og det er ikke nødvendigvis undervisningen. Her deler kontaktlæreren ved Birkhovedskolen i Nyborg i Danmark en metode som gir elevene hans mer ro og fokus.

Tre minutter er nok

Hver gang klassen kommer inn fra pause eller mellom dobbeltøkter, samler jeg hele klassen foran tavlen i tre minutter. Jeg ber dem puste inn gjennom nesen i fire sekunder og ut gjennom nesen i seks sekunder.

Det er superenkelt, og det fungerer – og det handler om å ikke gjøre det for komplisert.

Pusteblomst

Skolen har et samarbeid med pusteterapeut Lotte Paarup, som har laget en video av en blomst som åpner og lukker seg i det tempoet elevene skal puste. Den bruker jeg alltid.

Se blomsten og pusteøvelser her

Gi det tid og vær konsekvent

Ikke la deg slå ut om noen av barna i starten synes det er litt teit. Det var noen hos meg som ikke forstod poenget, men nå gjør alle det med glede.

Til dem som ikke vil, må man bare si: «Dette skal dere gjøre, ferdig snakka», og gjøre det klart at det er en del av undervisningen – på lik linje med matteoppgaver og rettskriving – og selvfølgelig forklare hvorfor vi gjør det.

Etter hvert som de ser at alle andre gjør det, begynner de også selv.

Start tidlig

Det er større tillit til at voksne vet hva som er best for en i småskolen enn i ungdomsskolen, og da er det lettere å si: «Vi gjør dette fordi det er bra for dere».

Jeg har også gjort øvelsene med 7. klassen jeg var kontaktlærer for. De aksepterte at det var noe vi gjorde – og noen opplevde også effekt – men det var klart mer motstand fra dem enn fra min 3. klasse.

Delta selv

Det blir lettere for barna å leve seg inn i det når læreren deltar. Men jeg følger med og sørger for at alle er med.

Anerkjenn at noen kan ha det vanskelig

Jeg har elever som av ulike grunner har vansker med å finne ro under øvelsene.

Derfor har en av elevene fått i oppgave å følge med på når de tre minuttene er gått. På den måten er han også en del av aktiviteten, selv om han har utfordringer med selve øvelsene.