Studiepoeng er studiepoeng og må gi uttelling – også i barnehagen
Debatt: Utdanning må verdsettes likt, uansett arbeidssted.
Utdanningsforbundet har i flere år brukt slagordet «Bare lærere er lærere – også i barnehagen». Dette har vært et viktig signal om at barnehagelærere skal anerkjennes på lik linje med lærere i skolen. Men dersom dette skal ha reell betydning, må det også følges opp i praksis – blant annet når det gjelder lønn og uttelling for videreutdanning.
Det er et kjent problem at barnehagelærere ofte forlater barnehagesektoren etter å ha gjennomført videreutdanning. Dette er en utvikling Utdanningsforbundet må ta på alvor. Dersom lærere i skolen med 60 studiepoeng videreutdanning kvalifiserer til adjunktstatus og høyere lønn, bør det samme gjelde for barnehagelærere med tilsvarende kompetanse, selv om de velger å fortsette å ha arbeidssted i barnehage. Studiepoeng må verdsettes likt – uavhengig av arbeidssted.
I kommunen der jeg arbeider, har vi innført en ordning der barnehagelærere med 60 studiepoeng videreutdanning får lønn som adjunkt. Stillingen er formelt definert som Barnehagelærer med tilleggsutdanning. Dette burde være en selvfølge, og en modell som kan benyttes nasjonalt.
Temaet ble tatt opp på et sentralt kurs i Utdanningsforbundet våren 2024, hvor det ble opplyst at saken var under arbeid. Samtidig ble det uttrykt at barnehagesektoren er så spesiell at man ikke kan bruke samme modell som i skolen. Siden den gang har det vært stille, og det er grunn til å stille spørsmål ved prioriteringene.
Dersom Utdanningsforbundet virkelig mener at lærere er lærere – også i barnehagen, må det også gjelde at studiepoeng er studiepoeng- også i barnehagen. Kompetanse må gi uttelling – også i lønn. Dette bør være en tydelig og prioritert sak for forbundet fremover.