Ill.foto: Marie von Krogh
Kommunene vil ikke normene til livs
Debatt: Bemanningsnormene i barnehagen må forbedres – ikke avvikles!
Styreleder i KS, Gunn
Marit Helgesen sier hun har gehør for stemmer fra den kommunale hverdagen.
Det kommer fram i et
svar på mitt innlegg i Utdanningsnytt om deres gjentatte angrep på bemanningsnormene
i barnehagen.
Men har hun virkelig
det? Nå har KS spurt landets kommuner om hvor skoen trykker, og det viser seg
at det ikke er noe stort press på bemanningsnormene fra kommuner rundt om i
Norge. De kommunene som vil svekke eller avskaffe bemanningsnormer, enten
uspesifisert eller konkret for barnehage og skole, er klart i mindretall.
Flertallet av kommunene nevner ikke bemanningsnormene direkte i sine innspill
til KS-debattheftet, der alle landets kommuner kommer med innspill til KS
sitt arbeid.
Det viser en
gjennomgang av kommunenes innspill til debattheftet som Utdanningsforbundets tillitsvalgte
i kommunene har gjort.
Det er med andre ord
ikke noe stort press fra kommunene for å avskaffe bemanningsnormene i
barnehagen.
Jeg støtter målet til
KS om å gjøre det lettere for kommunene å levere gode tjenester, men er altså
uenig i at å fjerne normene vil gjøre tjenestene bedre.
Og jeg står på mitt: I en situasjon med bemanningskrise i barnehagen og der ansatte presser seg til
bristepunktet for å levere et godt pedagogisk tilbud til barna, så er ikke
løsningen å endre normen for å tillate enda flere barn per ansatt.
Her er formannskapet
i Arendal inne på noe i sitt svar til KS: Arendal formannskap mener at KS
med dette spørsmålet ikke evner å prioritere det som er viktigst med hensyn til
forventninger og krav fra kommunene til nasjonale myndigheter. Det er nemlig
finansieringsproblemet som er det største problemet.
Normene er der for å
sikre barna fra å bli bare tall på et skrivebord. Normen regnes ut på
barnehage-nivå og det finnes fleksibilitet i måten å bruke normene på. Det er
ikke normene som er årsaken til bemanningskrisen i barnehagene. De er der for å
bidra til at de aller minste og mest sårbare barna våre får et godt pedagogisk
tilbud. Det må være det viktigste.
Normene må forbedres
– ikke avvikles!