– Kommuner som bruker minst mulig penger står øverst på seierspallen

Stavanger kommune skal spare 339 millioner kroner. Utdanningsforbundet reagerer på kutt-rådene fra Agenda Kaupang og mener de legger for stor vekt på økonomi. – Vi er opptatt av effektivitet, svarer konsulentselskapet. 

Publisert Sist oppdatert

Stavanger kommune er i økonomisk trøbbel. Den 24. oktober legger kommunedirektøren frem budsjettforslaget for 2026. Der kommer det frem at Stavanger må redusere utgiftene med 339 millioner kroner. 

For å finne ut hvordan har kommunen hyret inn Agenda Kaupang. De har levert tre rapporter til kommunen (se deres tilsvar nederst i saken). 

I sin analyse sammeligner de Stavanger med Bergen, Trondheim, Kristiansand, Bærum og Sandnes, samt med kommunegruppe 12 (de 11 største kommunene utenom Oslo). 

Konklusjonen er at Stavanger «leverer tjenester av høy kvalitet, men til betydelig høyere kostnader enn sammenlignbare kommuner.»

De foreslår en rekke tiltak, blant annet innen skole og barnehage: 

  • Legg ned små skoler for å effektivisere driften. SSB spår 2500 færre elever i grunnskolen i Stavanger de neste ti årene.
  • Øk egenbetalingen for SFO, kan gi kommunen 30 millioner kroner.
  • Gjennomgå spesialundervisningen og bruken av assistenter - koster Stavanger 100 millioner mer enn snittet.
  • Øk andelen private barnehager – de er billigere i drift for kommunen. I dag er det 38 prosent private, mot 53 som er normalt andre steder.
  • Vurder bemanningsfaktoren i kommunale barnehager.

– Rapporten vil være et nyttig verktøy for det videre arbeidet, sier konstituert kommunedirektør Kjartan C. Møller i en uttalelse på kommunens hjemmesider. 

Det er leder i Utdanningsforbundet i Stavanger, Truls Johansen Hagland, kritisk til. 

Vinnere på en liste

– Agenda Kaupang ser nesten utelukkende på kostnader og økonomi. De skaper et narrativ der kommuner som bruker minst mulig penger står øverst på seierspallen, men beskrivelsen overser hvilken kvalitet tilbudet har. Rapporten sier nærmest at dersom man sterkt svekker tilbudet til barn og unge, så blir man vinnere på en liste. Det blir feil inngang til arbeidet. 

Onsdag formiddag tok han en ringerunde til rektorene i Stavanger. 

Truls J. Hagland.

– Jeg spurte dem kort og godt om de tenker at de kan opprettholde kvaliteten de har i dag med de store kuttene som er planlagt. Svaret var et unisont "nei", sier Hagland. 

Han mener rapporten som legges frem for politikerne ikke kommenterer kostnader med å jobbe forebyggende. 

– Den tar ikke opp i seg at elevmassen har endret seg og at skolene er nødt til å jobbe på andre måter enn de gjorde for fem og ti år siden. Kutt i Stavanger-skolen og barnehagene vil ramme de svakeste mest. Flyktninger, barn og unge med store og sammensatte utfordringer både på fritid og i skole, samt elever med urovekkende høyt fravær er eksempler på oppgaver som er lagt til oppvekstsektoren i kommunene. Hvis vi ikke kjemper for tilbudet til disse gruppene, har vi feilet som profesjonsfagforening, og hvis de svake gruppene ikke får et godt nok tilbud, har vi kanskje feilet som velferdssamfunn. Det må jeg si tydelig fra om.

Han trekker frem viktigheten av barnehagene i denne sammenhengen. 

– Nødt til å styre med hjertet

Frem til nå har bemanningen i enkelte barnehager i Stavanger vært noe bedre enn det lovkravet tilsier. Men fra august 2025 er alle disse tiltakene strøket. 

– Kutt i barnehagene betyr at vi ikke lenger har samme mulighet til å jobbe med tidlig innsats. Vi vet at den jobben må starte i barnehagene. Jeg er redd for at disse kuttene vil bite oss bak om få år, sier Hagland. 

Han har et oppfordring til politikerne nå som de skal i gang med budsjettarbeidet: 

– De er nødt til å prioritere på en slik måte at de unngår at det rammer de svakeste. De er faktisk nødt til å styre med hjertet, og det gjelder ikke minst de nasjonale myndighetene som styrer bevilgningene til kommunene.

– Men gitt den situasjonen kommunen er i, hvilke sparetiltak mener dere at de bør gjøre da? 

– Vi også må erkjenne at det må spares når det er mindre penger. En av de tingene vi har spilt inn er å lete etter tilbud som skolene nå ordner selv, og som koster mer enn om kommunen felles kjøper inn eller organiserer tilbudet. Et eksempel på et slikt tilbud er leirskole, som elevene skal ha, og som Stavanger kommune til nå har overlatt til skolene å kjøpe tilbud og ordne selv. Vi har bedt om at de ser på mulighet til å spare penger ved å samordne dette tilbudet.

Kvalitet og kostnader

Agenda Kaupang har levert til sammen tre rapporter til Stavanger kommune:

  • Kommuneindeksen 2025: Sammenligning av kostnader, kvalitet og finanser
  • Økonomianalyse 2024: Forklare kostnadsforskjellene
  • Hovedrapport med oppsummering av analyserapportene og anbefalinger

– Vi sammenligner ikke bare kostnader. Hovedsaken i vår analyse er effektivitet, det vil si kvalitet sett i sammenheng med kostnader. Vi er opptatt av de mest effektive kommunene, ikke de billigste, skriver Bjørn Arthur Brox, rådgiver i Agenda Kaupang til Utdanningsnytt.

24. oktober legger kommunedirektøren i Stavanger frem budsjettforslaget for 2026.

Han viser til kommuneindeksen som ligger i rapporten. Der sammenlignes kostnader og kvalitet i alle kommunale tjenester. 

– Vårt begrep effektivitet er gjennomsnittet av skåren på kvalitet og kostnader, skriver Brox. 

Indeksen viser at Stavanger har bedre effektivitet i grunnskole og barnehage enn kommunegjennomsnittet og rangeres som nummer 49 på effektivitet i skole. 

– Det er et meget godt resultat, skriver Brox. 

Han peker på at nasjonal statistikk viser at kvaliteten er best i de kommunene som klarer å levere gode tjenester med relativt lav ressursbruk.

– Forklaringen kan ligge i bedre organisering, kompetanse og ledelse – ikke bare i hvor mye ressurser som brukes, skriver Brox. 

Han forteller at analysene deres er ment for å gi alle som er involvert i budsjettprosessene i kommunene en felles virkelighetsforståelse. 

– Den fungerer som politikeropplæring. Den brukes for å få fram handlingsmuligheter for strategisk ledelse og politikerne og viser hvilke kommuner man kan lære av.