Klart ja i uravstemningen i staten
Et stort flertall av de statsansatte medlemmene har valgt å godkjenne årets lønnsoppgjør i staten.
Tidligere i juni kom Unio og staten til enighet i meklingen ti timer på overtid. Den økonomiske rammen ble 4,4 prosent. Unio og Akademikerne fikk også gjennomslag for å videreføre sin hovedtariffavtale, som YS også sluttet seg til.
Nå har resultatet vært til uravstemning. 31 prosent av medlemmene deltok i avstemningen og 90 prosent av dem stemte ja til meklingsresultatet. Det skriver Utdanningsforbundet.
Etter at resultatet nå er klart, rettes oppmerksomheten mot de lokale forhandlingene ute på arbeidsplassene.
– Nå starter arbeidet med å forhandle fordeling av lønnsmidlene i om lag 200 statlige virksomheter, sier forhandlingsleder Steinar A. Sæther i Unio stat.
Det ble også et klart ja-flertall i uravstemningene til lønnsoppgjørene i KS og Oslo.