Det er uklokt å kalle et godt pedagogisk opplegg for uklokt
Debatt: – Det er avgjørende at elevene lærer seg hvordan desinformasjon og propaganda ser ut.
World Economic Forum har to år på rad løftet frem desinformasjon som den største kortsiktige trusselen mot menneskeheten. En av skolens aller viktigste oppgaver, er å drive det krevende arbeidet med å bygge elevenes kildekritiske evner. Det er derfor svært betenkelig at Oslos byråd bruker mediene til å kritisere et godt og gjennomarbeidet undervisningsopplegg om kildekritikk utarbeidet av faglig kompetente og trygge lærere.
Opplæringsloven og læreplanene gir samfunnsmandatet vi lærere jobber etter. I opplæringslovens formålsparagraf står det at opplæringen skal «opne dører mot verda», «fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte», «utvikle kunnskap, dugleik og haldningar som gjer at dei kan mestre livet sitt og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet» og «lære å tenkje kritisk».
Demokratisk beredskap i skolen
Demokratiet er under press, og skolen er den felles arenaen vi har for å bygge barn og unges kildekritiske ferdigheter og motstandskraft mot desinformasjon. For at de skal forstå desinformasjon og propaganda i polariserte sosiale medier, er det avgjørende at de lærer seg hvordan slik informasjon ser ut. Da trenger vi trygge og kompetente lærere.
Opplegget man brukte på Vika videregående skole, var for avgangselever i faget historie. Disse elevene kunne stemme ved årets valg. I læreplanen for historie står det at elevene skal «reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken» og «sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst».
Situasjonen overfor Russland og russiske myndigheter er spesiell, men nettopp derfor er det viktig å forstå hvordan russiske myndigheter bruker historie til å legitimere sin politikk og angrepskrig mot Ukraina. De unge møter desinformasjon i alle kanaler daglig, og det er vanskelig å forstå hva som er sant og usant. Før elevene går ut av skolen, er det nødvendig at de vet hvordan desinformasjon ser ut, og hvilke spørsmål man skal stille seg i møte med informasjon og kilder.
Lærernes frihet – elevenes styrke
Det er i skolen vi bygger demokratisk beredskap. Skal elevene kjenne igjen desinformasjon og propaganda, må de vite hva det er. Byråden, og Oslo bystyre, må passe på at de ikke gjør seg selv til det de ønsker å bekjempe, altså politikere som sensurerer og dikterer læringsinnhold og arbeidsformer. Skal vi ta vare på eget demokrati, må vi som samfunn stå sammen i det arbeidet.
Slik denne saken har utviklet seg, vil elevene også lære mye om hvordan sterke følelser preger dagens medievirkelighet, og hvordan man selv kan bli brukt i propaganda. Politikere skal selvfølgelig ha meninger om skolen, men det er viktig at lærere trygt kan gå inn i kontroversielle temaer. Hvor skal elevene ellers lære å håndtere desinformasjon og meningsmangfold?
Vi håper denne saken ikke fører til at lærere blir utrygge på de pedagogiske vurderingene de gjør hver dag, så det er betryggende å vite at både rektor på Vika og Utdanningsetaten støtter lærerne i denne saken.