vika videregående skole
Stine Jeppesen er rektor ved Vika videregående skole i Oslo.

Bråket etter besøket på den russiske ambassaden:
Rektor er bekymret for elever og ansatte

Rektor på Vika videregående er bekymret for både elever og ansatte den massive oppmerksomheten og kritikken skolebesøket på den russiske ambassaden har fått. 

Publisert Sist oppdatert

Vika videregående skole har fått kritikk fra både politikere og skoleetaten i Oslo kommune etter at en klasse var på et foredrag på den russiske ambassaden tidligere i høst.  Den russiske ambassaden tok bilder av skole-besøket og la dem ut på sin Facebook-side.

Etter den negative omtalen og medieoppmerksomheten besøket har fått, er rektor på Vika videregående bekymret for elevene og lærerne.

– Det er klart jeg er bekymret for at elever og ansatte skal få negative reaksjoner etter besøket. Vi samler nå elevene i klassen for å høre om deres erfaringer og hva de tenker om kritikken. Vi holder også ansatte orientert i saken og lytter til deres tanker rundt saken, sier rektor ved Vika videregående, Stine Jeppesen.

 Jeppesen har samtidig forståelse for kritikken som har kommet etter at besøket ble kjent.

– Det er helt klart noen dilemmaer ved denne type besøk. Vi tar nå en gjennomgang av undervisningsopplegget og besøket. Vi tar tilbakemeldingene som har kommet fram på alvor, og en del av evalueringen vil være ambassadens innlegg i sosiale medier.

Skulle lære om kildekritikk og propaganda

– Hensikten med besøket var et opplegg i historie, der de jobber med historiefortolkning, kildekritikk og propaganda. Opplegget handler om Cubakrisen og hvordan den presenteres fra ulike hold og i lyset av deres kontekst, sier rektor på Vika videregående skole, Stine Jeppesen. 

Lærerne hadde også planlagt et besøk på den amerikanske ambassaden. 

– Formålet var å sammenligne historiefortolkningen ut ifra konteksten i dag. Jeg opplever at mine ansatte har laget et godt og grundig opplegg om noen av de store utfordringene i samfunnet knyttet til historiefortolkning og propaganda, sier hun. 

Opplegget med ambassadebesøkene ble planlagt av flere lærere på skolen.

– Dette er et opplegg som er utviklet av profesjonsfellesskapet på skolen. Planen var at klassene på Vg3 skulle dele erfaringer fra ulike opplegg knyttet til læreplanen, som belyser temaene kildekritikk, propaganda og historiefortelling i lys av fortellerens ståsted og kontekst, sier Jeppesen. 

Hun ønsker ikke å kritisere lærerne. 

– Jeg er opptatt av lærerens metodefrihet, og opplever at mine ansatte har gjort grundige vurderinger før besøket ble gjennomført. Samtidig gjør vi alltid løpende vurderinger av arbeidet med elevenes læring, og vi er i dialog med Utdanningsetaten om dette, sier Jeppesen. 

Underviste om propaganda, og ble selv brukt i propaganda

Rektor Stine Jeppesen mener det er viktigere enn noen gang å undervise elever om propaganda. 

– Dels er dette begrunnet i læreplanen og dels handler det om å ruste elevene til det som møter dem i verden i dag og fremover. Å utvikle kritisk tenkning, demokratisk bevissthet og motstandskraft mot manipulasjon, er sentralt og viktig med dagens verdensbilde, sier Jeppesen. 

Den russiske ambassaden la ut bilder og skrev om besøket på sin Facebook-side. De skrev blant annet: "Arrangementet bekreftet viktigheten av kulturell og pedagogisk utveksling mellom våre land og vår felles interesse for felles historie." På denne måten ble skolebesøket brukt i den russiske propagandaen. Det liker ikke rektor på Vika. 

– Det skulle vi ønske at ikke skjedde, og det vil være en del av vår evaluering av besøket. 

– Hva synes dere om reaksjonene fra skole-eier?

– Jeg har løpende dialog med Utdanningsetaten om saken, sier hun.  

Skoledirektør: – Skolen håndterer situasjonen godt

På spørsmål fra Utdanningsnytt om et slikt opplegg kan være nyttig for å lære om kildekritikk og propaganda, og hva etaten mener er problematisk med besøket, svarer Nils-Tore Sagen Mosvold, direktør for videregående skoler i Utdanningsetaten:

– Jeg opplever at profesjonsfelleskapet på skolen har utviklet et relevant og samfunnsaktuelt undervisningsopplegg. Utgangspunktet her er hvordan opplæringen i historiefortolkning, kildekritikk og propaganda skal gjøres relevant for elevene. Det vil alltid ligge ulike vurderinger til grunn for et undervisningsopplegg, som for eksempel hvilke læringsressurser og læringsarenaer som skal benyttes.

 Han understreker at temaet er viktig, men at valget av læringsarena innebærer noen dilemmaer.

 – Propaganda og kildekritikk er det helt sentralt at elever lærer om. Samtidig er det klart at å bruke den russiske ambassaden som læringsarena innebærer noen særskilte dilemmaer, gitt verdenssituasjonen. Jeg opplever at skolene har vært bevisst dette og gjort mange vurderinger i forkant av besøket. Jeg har nå god dialog med dem for å lære av de reaksjonene og tilbakemeldingene som er kommet. Min opplevelse er at rektor og skolen håndterer denne situasjonen godt, sier han.