Ola Buxrud, lærer ved Foss videregående skole.

Ambassade-besøket: 
– Byrådens uttalelser kan føre til selvsensur blant lærere

Lektor Ola Buxrud mener byråden kan mene hva hun vil om at elever ved Vika videregående var på besøk hos den russiske ambassaden. – Men avgjørelsen om en slik tur må være lærernes, sier han og advarer om hva kritikken kan føre til. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi har lang tradisjon i norsk skole for at lærere har metodefrihet. Det betyr at det er lærerne som også bestemmer hvem klassen deres skal besøke og hvem som får komme på besøk til dem. I løpet av et skoleår gjennomføres det flere tusen slike besøk landet rundt. Det er ikke alle som er enige i avgjørelsene lærerne tar, men prinsippet er at det er opp lærerne, og ingen andre, å avgjøre om et besøk er faglig og pedagogisk forsvarlig, sier lektor Ola Buxrud. 

Selv underviser han ved Foss videregående skole. Han forteller at han blant annet tar med sine klasser på besøk til Krigsskolen og til det Jødiske museum hvert år. 

– Det er ikke alle som er enige i det heller.  Men et viktig prinsipp i demokratiet er at vi må tåle at det tas avgjørelser vi ikke alltid er enige i. For eksempel må også muslimske elever være med på besøk hos både kristne og jødiske menigheter. De kan ikke velge å la være. De skal være med fordi læreren bestemmer det.

Besøkte den russiske ambassaden

I slutten av september la den russiske ambassaden i Norge ut en oppdatering på Facebook hvor de skrev at de har hatt besøk av norske ungdomsskoleelever og holdt foredrag for dem om den kalde krigen.

På det tidspunktet kunne verken Utdanningsetaten eller byråden svare på hvilken skole det gjaldt. Men byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden (H), uttalte at hun var sterkt kritisk til at et slikt besøk hadde funnet sted. 

– Jeg mener at Oslos skoleelever ikke har noe på den russiske ambassaden å gjøre, sa Remen Midtgarden. 

Denne uka stilte bystyrerepresentant Lars Solås (Uavh.) spørsmål om saken i byrådet. Han ville blant annet ha svar på om byråden er enig i «at den russiske statens propaganda og historieforfalskninger ikke har noen plass i Oslo-skolen, og om byråden dermed vil instruere sin underliggende etat til å avslå alle invitasjoner fra den russiske ambassaden som retter seg mot skoleelever i Oslo.» 

I sitt svar kunne Remen Midtgarden fortelle at det var lærere ved Vika videregående skole som hadde hatt med en Vg3-klasse på ambassade-besøk i september i år i forbindelse med at de jobber med historiefortolkning, kildekritikk og propaganda. 

Men hun var tydelig kritisk: 

Byråd for Utdanning, Julie Remen Midtgarden (H).

– Vi vet at Russland bruker aggressiv propaganda for å påvirke politiske, demokratiske og sivile deler av samfunnet, og en «normalisering» av forholdet til samfunnet gjennom et skolebesøk er en del av dette. Jeg deler her representant Solås sitt syn, sa Remen Midtgarden. 

–  Som byråd reagerer jeg sterkt på at en Osloskole avlegger et besøk på den russiske ambassaden i den tiden vi er i. Den russiske angrepskrigen mot Ukraina er uakseptabel og gjør det riktig å ta sterk avstand fra Russland og russisk propaganda og forsøk på påvirkning. Det innebærer blant annet at jeg ser på et besøk ved den russiske ambassaden som en svært uklok og lite gjennomtenkt avgjørelse.

Lektor Ola Buxrud sier at også byråden har rett til å mene hva hun vil om et slikt ambassade-besøk.

– Men hun kan ikke bruke sin makt til å begrense hva lærerne kan gjøre eller hvem de kan besøke, slik Solås ønsker. Da har vi et stort problem, sier Buxrud. 

Selvsensur

Han advarer også om at byrådens krasse uttalelser, kan føre til selvsensur blant lærerne. 

– Remen Midtgarden er den øverste sjefen for lærerne i Oslo. Det er ganske ufint å svare opp folk du leder såpass krast i media. Kritikken burde ikke kommet frem der, men i andre kanaler, sier han. 

– Hennes uttalelser kan føre til at noen lærere velger bort undervisningsopplegg som de har tenkt å ha. Det er svært uheldig.

Buxrud understreker at han ikke kjenner selve undervisningsopplegget som Vika-lærerne hadde laget. 

Ola Buxrud.

– Men jeg mener selve tanken om å besøke både den russiske og den amerikanske ambassade, og høre hvordan de presenterer et eller annet tema, er god. Dette kan være relevant i mange ulike fag. Så må man bare ta med i vurderingen at russerne selvsagt kan bruke besøket i sin propaganda. Det betyr ikke at man alltid skal velge bort slike besøk.

Han mener det er interessant at skolens besøk endte opp med å bli en del av den russiske propagandaen.  

– Det er et godt eksempel på hvordan russerne bruker alt til propaganda og er selvsagt et dilemma lærerne må være klar over. Men det er som sagt ikke grunn nok til å la være å gjennomføre et undervisningsopplegg. 

– Russisk påvirkning er overalt rundt oss, i media, i samtaler, i saker, overalt. Det er uhyggelig naivt om man tror at man ikke utsettes for det om man bare holder elevene unna en ambassade.