Ambassade-bråket:
Byråden avviser at hun har gitt skoler besøksinstruks
Byråd Julie Remen Midtgarden (H) sier reaksjonen hennes handler om sikkerhet – ikke lærernes metodefrihet.
I går ble det klart at en klasse fra Vika videregående skole i Oslo besøkte den russiske ambassaden i april. Besøket ble kritisert va bystyrerepresentant Lars Petter Solås (uavhengig), og skolebyråd Julie Remen Midtgarden (H) omtalte det som «svært uheldig».
Samtidig er det også flere som reagerer på hvordan besøket har blitt kritisert av Utdanningsetaten og skolebyråden.
Lektor Ola Buxrud har advart mot at byrådens kritikk av Vika videregående kan føre til selvsensur blant lærere. Nå svarer byråd Midtgarden (H) på kritikken.
Hun avviser at hun har instruert Utdanningsetaten eller skolen i hvem eller hva de kan besøke. Hun avviser også å ha kommet med oppfordringer om dette.
Vil verne om metodefriheten
Remen Midtgarden skriver at reaksjonen hennes ikke handler om lærernes faglige valg.
– Jeg har vært i dialog med Utdanningsetaten for å få informasjon om besøket ved den russiske ambassaden og informere om mitt syn på saken. Min reaksjon handler ikke om faglige eller pedagogiske valg, eller om ytringsfrihet. Den handler om det fysiske besøket på Russlands ambassade og ivaretakelse av våre elever og ansatte, sier hun.
– Lærernes ytringsfrihet, metodefrihet og profesjonsrom skal alltid vernes. Samtidig må vi ta hensyn til sikkerhet og nasjonale rammer i en ekstraordinær tid hvor Russland bruker aggressiv propaganda for å påvirke politiske, demokratiske og sivile deler av samfunnet, sier byråden.
Hun mener et skolebesøk kan sende feil signaler om en «normalisering» av forholdet mellom Norge og Russland.
– En fremmed stats informasjonskampanje
– I denne saken ble bilder og omtale fra et ambassadearrangement brukt i ambassadens egne kanaler. Da flyttes et i utgangspunktet spennende og pedagogisk solid opplegg inn i en ramme styrt av en fremmed makt. Å besøke ambassaden kan derfor sende feil signaler – både med tanke på solidaritet med Ukraina og hvilken rolle skolen har i dagens sikkerhetssituasjon.
Hun understreker at det er disse rammene, ikke de pedagogiske vurderingene, hun reagerer på.
–Det er bra at skolene jobber med kildekritikk og ulike perspektiver. Men det må skje på måter som ikke forsterker en fremmed stats informasjonskampanje. Målet er ikke å innskrenke profesjonsrommet, men å beskytte elevene og samtidig styrke demokratiopplæringen i Osloskolen, sier hun.