Ill.foto: Hans Petter Sørensen
Kroppsøving handler om mer enn utvikling av fysiske ferdigheter
Debatt: – Kroppsøving er det eneste faget hvor også innsats er en del av vurderingsgrunnlaget.
I Utdanningsnytt 18. april skriver ansatte tilknyttet lærerutdanningene ved
blant annet Oslo Met, NLA Høgskolen og USN at det er vanskelig å gi elever
rettferdig vurdering i kroppsøving. Ifølge artikkelforfatterne har ikke
kroppsøvingslærere den nødvendige støtten og føringene de trenger for å vurdere
elevenes kompetanse i faget på en rettferdig og tilstrekkelig lik måte.
Utdanningsdirektoratet har
stor forståelse for at det kan være krevende å vurdere elevenes kompetanse og sette
karakterer i kroppsøving. En viktig årsak kan være at faget har endret seg over
tid og at det nå legges mindre vekt på idrett og fysisk-motoriske ferdigheter i
faget og i vurderingen. I tillegg er kroppsøving det eneste faget hvor også innsats
er en del av vurderingsgrunnlaget.
Dagens læreplan i
kroppsøving vektlegger ulike bevegelsesaktiviteter, lek og øving i større grad
enn tidligere. Målet med faget er å stimulere til livslang bevegelsesglede og til
en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger.
Det er delte meninger om
hvor vanskelig det er å sette karakter i kroppsøving. Faggruppenettverket i
kroppsøving hos Utdanningsforbundet uttalte nylig at
den nye læreplanen i kroppsøving gir «lærerne klare føringer og støtte til å
vurdere kompetanse objektivt og profesjonelt.» Dette kom frem i et
svarinnlegg til ungdomsskoleelevene Benjamin Kleppe og Johannes Kant, som i leserinnlegget «Prestasjoner bør telle mer i gym» (Bergens Tidende 27. mars) argumenterte for at vurdering i kroppsøving «nesten
utelukkende handler om innsats og deltakelse.»
Begge disse innleggene
understreker at dette er en kompleks tematikk og som fagdirektorat skal vi være
lydhøre for alle synspunkter.
Representantene
fra lærerutdanningene ber om at Utdanningsdirektoratet svarer på hvorvidt det
fysisk-motoriske ferdighetsnivået er relevant for den faglige vurderingen i
kroppsøving eller hvorvidt ferdighetskompetansen kun er knyttet til elevens
faktiske fremgang og/ eller kvaliteten på deres øving for å oppnå denne
fremgangen. De spør også om hvordan lærere skal forholde seg til elever som
angivelig ikke har flere utviklingsmuligheter innenfor rammene av
kroppsøvingsundervisningen.
Øving og fremgang er en
viktig del av kroppsøvingsfaget, og dermed også for vurderingen. Samtidig er fysisk-motoriske
ferdigheter også relevant, men dette er bare én del av kompetansen elevene skal
utvikle i faget. For eksempel skal elever på vg3 «øve på og utvikle
kunnskaper og ferdigheter i ulike bevegelsesaktiviteter ut fra egne
forutsetninger». Elever som har et høyt fysisk-motorisk ferdighetsnivå,
og for eksempel er svært gode i en idrett, vil derfor ha et godt utgangspunkt. Dette
alene vil likevel ikke automatisk gi høy måloppnåelse i faget. Ferdigheter i kroppsøving handler både om
fysiske- motoriske ferdigheter og om andre ferdigheter som f.eks. det å bruke
kart og digitale verktøy til å orientere seg i natur og nærmiljø, følge regler,
samarbeide og gjennomføre livberging og førstehjelp.
Når læreren setter
standpunktkarakter, er det elevenes
samlede kompetanse i faget som skal vurderes. Dette betyr
at kompetansemålene må ses i sammenheng. Elevenes ferdigheter, kunnskaper,
øving og innsats vil inngå i denne vurderingen.
Læreplanen i kroppsøving
har mange åpne kompetansemål, noe som gir et stort handlingsrom i planlegging
av opplæringen og når eleven skal vurderes. Dette gjør også at læreren får en
stor metodisk og faglig frihet slik at alle elever,
uavhengig av ferdighetsnivå, får mulighet til å utvikle sine ferdigheter.
Det er ulike meninger om handlingsrommet
i kompetansemålene. Noen skoler og lærere opplever det som positivt med et
stort handlingsrom, mens andre synes at handlingsrommet er for stort og
at læreplanen og kompetansemålene gjør dette komplekst. Dette må vi som fagdirektorat
ta til etterretning.
For å støtte lærerne og
skolene best mulig, er innspill fra lærerutdanningene, lærere og skoleledere
både relevant og viktig. Det samme er forskning. Vi har derfor igangsatt en
evaluering som følger innføringen av de nye læreplanene samt et eget
forskningsprosjekt om standpunktvurdering. Dette vil gi oss mer kunnskap om vurderingspraksis
i kroppsøving på ungdomstrinn og vgo. Vi får resultatene fra NTNU tidlig i 2026
og i løpet av 2025 vil vi også få mer kunnskap om erfaringer med den nye
læreplanen i kroppsøving fra evalueringen av fagfornyelsen.
Sentrale spørsmål vi må
finne svar på er om det etter endringene i LK20 har blitt vanskeligere å
vurdere elevenes samlede kompetanse i faget. Er læreplanen og de nasjonale
rammene for åpne eller utydelige? Bør vi kanskje se på en annen
vurderingsordning som for eksempel “bestått - ikke bestått” i kroppsøving? Det
gjenstår å se.
Det er viktig at vi bygger
våre konklusjoner på oppdatert forskning og kunnskap. Men minst like viktig er
det at vi lytter til innspill fra skolen og lærerutdanningene. På bakgrunn av
innspill vi får, vil vi videreutvikle eksisterende støtteressurser og gjøre
vårt for å få på plass felles forståelse av læreplanen.