Vanskelig med rettferdig vurdering i kroppsøving

Debatt: Kroppsøvingslærere har ikke den støtten og de føringene som er nødvendige for å vurdere elevenes kompetanse i faget på en rettferdig og tilstrekkelig lik måte.

Publisert

I Bergens Tidende 27. mars argumenterte ungdomsskoleelevene Benjamin Kleppe og Johannes Kant for at vurdering i kroppsøving nesten utelukkende handlet om innsats og deltakelse. De etterlyste blant annet større vektlegging av elevenes ferdighetsnivå.

Seks dager senere fikk de to elevene svar fra Eirik Nordgård Strupstad, på vegne av faggruppenettverket i kroppsøving hos Utdanningsforbundet. De argumenterte for at «det er viktig med god og rettferdig vurdering», og at den nye læreplanen i kroppsøving i den sammenheng gir «lærerne klare føringer og støtte til å vurdere kompetanse objektivt og profesjonelt».

Vi er uenige med faggruppenettverket.

Med utgangspunkt i vår tidligere forskning og intervjuer vi har gjort med cirka 100 kroppsøvingslærere det siste halve året, vil vi hevde at kroppsøvingslærere ikke har den støtten og de føringene som er nødvendige for å vurdere elevenes kompetanse i faget på en rettferdig og tilstrekkelig lik måte. Blant annet handler det om hvorvidt elevens ferdighetsnivå er relevant for den kompetansen elevene skal utvikle i faget. I dag fremstår det som nokså tilfeldig om Benjamin, Johannes og andre norske skoleelever får en kroppsøvingslærer som vektlegger ferdighetsnivået deres i liten, middels eller stor grad – eller ikke i det hele tatt.

I vår spørreundersøkelse fra 2022 oppga 16 av 55 lærere enighet til at elevene må ha svært gode ferdigheter i flere idretter for å få karakteren 6. En av lærerne oppga usikkerhet, mens de resterende 38 oppga uenighet. I en annen undersøkelse fra 2023 ba vi 76 kroppsøvingslærere om å rapportere hvordan de vektla elevens ferdighetsnivå i flere bevegelsesaktiviteter ved karaktersetting. Grovt oppsummert oppga omtrent en tredjedel at ferdighetsnivået ikke var særlig viktig for karaktersettingen, mens omtrent en fjerdedel mente ferdighetsnivået var en viktig del av vurderingsgrunnlaget når de gir karakterer i faget.

Noen vil innvende at lærernes delte oppfatninger trolig skyldes endringsvegring hos enkelte av lærere. Det er ikke vår erfaring. Et soleklart flertall av lærerne vi har snakket med ønsker seg klarere retningslinjer i tolkningsarbeidet med den nye læreplanen.

Vi har tidligere argumentert for at det er flere problemområder ved vurdering i kroppsøving som oversees i det reviderte støtteskrivet som kom i november 2024. Vi har for eksempel argumentert for at det er en logisk brist i måten man prøver å forklare hvordan lærere skal hensynta elevers forutsetninger, men ikke bruke dette inn i vurderingsgrunnlaget i faget. Vi har også hevdet at det fremstår uklart hvorvidt ferdighetsnivået skal telle i vurdering.

Et siste problemområde er om, og eventuelt hvordan, fremgang eller utvikling i ferdigheter skal vurderes. La oss gi to eksempler på spørsmål som lærere er usikre på i dialog med oss: Hvor mye utvikling/fremgang er det realistisk å forvente for fysisk-motoriske eller «tekniske», sosiale eller praktiske ferdigheter i et 56-timers fag som kroppsøving? Og: selv om man vurderer elevers kompetanse over flere år på ungdomstrinnet og i VGS ved standpunktvurdering: hva med de elevene som i utgangspunktet som har så gode ferdigheter at de ikke nødvendigvis får en utvikling?

I vår og andres forskning kommer det frem at det hersker usikkerhet rundt disse problemstillingene, og at det eksisterer betydelig grad av ulik og motsetningsfull tolkning av kompetansemålene hos lærere. Av de kroppsøvingslærerne i VGS som vi snakket med, brukte mange ordet «diffuse» for å beskrive kompetansemålene i dagens læreplan

Mange av disse lærerne ber oss, som lærerutdannere og forskere i faget, om en slags fasit. Det kan vi ikke gi. På samme måte som lærere må vi forholde oss til styringsdokumenter og forskrifter – ikke personlige oppfatninger om hvordan faget burde vært.

Kroppsøvingslærere, skoleelever og vi som lærerutdannere trenger oppklaringer fra Utdanningsdirektoratet.

La oss begynne med to konkrete spørsmål:

1. Er det fysisk-motoriske ferdighetsnivået relevant for den faglige vurderingen i kroppsøving – eller er ferdighetskompetansen kun knyttet til elevens faktiske fremgang og/eller kvaliteten på deres øving for å oppnå denne fremgangen?

2. Hvis elevenes faktiske fremgang knyttet til fysisk-motorisk ferdighetsnivå er relevant – hvordan tenker dere at lærere skal forholde seg til elever som møter til undervisning med et for høyt fysisk-motorisk ferdighetsnivå – som det ikke er realistisk å utvikle videre innenfor rammene av kroppsøvingsundervisningen?

 

Det er på tide å komme på banen.

Ballen ligger hos dere.

 

Referanser:

1. – Prestasjoner bør telle mer i gym

2. Skole: – Kroppsøving er noe annet enn gym

3. Vår tidligere forskning:

a. Vinje, E. E., Haugen, F. L., Vagle, M., Aaring, V. F., Fon, K. P., Brattenborg, S., ... & Aasland, M. (2024). Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen–erfaringer fra elever og lærere på ungdoms-og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022. Hentet fra: https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3119936/2024_139_Vinje%20et%20al_rapport.pdf?sequence=1

b. Røynesdal, Ø. B., Haugen, F. L., Vagle, M., Aaring, V. F., Fon, K. P., Brattenborg, S., ... & Vinje, E. E. (2024). Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? Elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter, kunnskapsområder og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole etter innføringen av LK20: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2023. Hentet fra: https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3149038/2024_152_Roynesdal_rapport.pdf?sequence=1&isAllowed=y

c. Fon, K.P., Vinje, E.E., Brattenborg, S. & Christensen, J.E. (2024) "Hvis man er god, så er det lettere å gjøre andre gode, og da blir man sett på som en god kroppsøvingselev" - en analyse av kroppsøvingslæreres og ungdomsskoleelevers oppfattelse av hva en dyktig kroppsøvingselev er. I Vinje, E.E., Fon, K.P., Sandell, M.B. & Vagle, M. (red.) Kroppsøving etter fagfornyelsen (s. 180-201). Cappelen Damm Akademisk 

4. To innlegg:

a. Vurdering i kroppsøving – to problemområder som overses

b. Forståelsen av elevenes forutsetninger i kroppsøving – fortsatt ubegripelig

5. Vurdering i kroppsøving – elevenes innsats, individuelle forutsetninger og bruk av tester | udir.no

6. Andres forskning:

a. Johansen, B. T., Kaarstein, E. & Kjær, I. G. H. (2024). Begrepsavklaringer i LK20. I Røynesdal, Ø. & Thorjussen, I. M. (red.). Kroppsøving i praksis - læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetoder. (s. 43 - 58) Universitetsforlaget.

b. Tremoen, T. S., & Lagestad, P. (2024). Norwegian physical education teachers’ assessment after the introduction of a new curriculum – LK20. Sport, Education and Society, 1–13. https://doi.org/10.1080/13573322.2024.2320182

 

Powered by Labrador CMS