Feil å kutte ut engelsk for de yngste barna
Debatt: Å lære seg lesing, skriving og regning gjøres jo ikke i et vakuum, men i en kontekst
Kunnskapsministeren tenker høyt, sannsynligvis med innspill fra fagfolk rundt seg, om å kutte ut tre fag – deriblant engelsk – fordi hun mener det viktigste er at de yngste barna (5-7 år) lærer seg lesing, skriving og regning. Videre ønsker hun større vekt på lek og praktisk og estetiske fag.
Jeg skal også tenke litt høyt.
Det første jeg tenker er at det må gå an å se sammenhenger mellom det elevene gjør. Å lære seg lesing, skriving og regning gjøres jo ikke i et vakuum, men i en kontekst. De lærer det gjennom å arbeide med tekster i vid forstand. Og disse tekstene forbinder vi gjerne med «fag». Altså er det ingen motsetning mellom de tre fagene kunnskapsministeren peker ut versus å lære seg lesing, skriving og regning.
Det andre jeg tenker, særlig om faget jeg kan best, er viktigheten av «jo tidligere jo bedre». Skulle man jobba helt kunnskapsbasert, så hadde vi starta med enda flere språk enn engelsk med de yngste barna. Selvsagt i en kontekst av lek og læring. I læreplanen for engelsk brukes verb som «oppdage» og «eksperimentere». Kanskje skulle kompetansemålene i engelsk for de yngste barna inneholdt mange flere verb som vektlegger lek og praktisk estetiske metoder istedenfor å kutte ut engelsk?
Det tredje og siste jeg tenker er at kunnskapsministeren bør være like mye opptatt av kunnskapsbasert politikk som undersøkelser av noen av elevenes ferdigheter. For engelsk gjelder det kunnskap om språkinnlæring, språk og lek, effekten av å bli tidlig utsatt for språklyder og språkstrukturer for senere læring – også i andre fag.
Så skal jeg komme med et enda friskere forslag enn kunnskapsministeren, som jeg er sikker på er musikk i hennes ører, og som ikke vil kaste barnet ut med badevannet:
Del skoleuka for de yngste inn i tre bolker: lek og språk, lek og samfunn, lek og realfag. Understrek lek og praktisk estetiske metoder inn i alle fag og bli kvitt kunstige skiller mellom fag. I den første bolken får elevene leke og utforske norsk, engelsk, spansk, tysk, fransk og andre språk de måtte ha kjennskap til i samme timer, de får se likheter og forskjeller mellom lyder, tegne og lytte, ha det gøy med språklyder og begreper på ulike språk. De lærer lesing, skriving og regning i konstekt, ikke i et vakuum.