Gustav Skar-Heggelund (5) og Josefine Høglund Bråtesveen (3) nyter stillheten i rommet etter yogaøkten.

– Vi trengte å finne indre ro før vi kunne lære det bort til barna

De ansatte i Borgen barnehage gikk på kurs for å lære seg å finne ro. Nå får også barna ukentlig yoga og barnemassasje.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å gi barna verktøy og erfaringer som kan gi dem indre ro – som en motvekt til mye av det stresset de erfarer på andre arenaer, sier barne- og ungdomsarbeider Anette Wilberg Ulven i Borgen barnehage i Moelv i Innlandet fylke. 

Det hele startet for åtte år siden da tidligere styrer, Lise Lyngar, satte de ansatte på tanken om å ha hvilestunder i barnehagen. Gjennom over 40 års arbeid med barn så hun at både barn, personale og foreldre var mer stresset enn før, og at det var mer uro blant barna. Hun tok derfor initiativ til at personalet skulle gå på qigong-kurs. 

Qigong er puste- og bevegelsesteknikker som ble utviklet i Kina for flere tusen år siden. «Qi» er det kinesiske ordet for livskraft, og «gong» betyr å praktisere eller arbeide med.

– Lise hadde lagt merke til at vi ansatte var veldig fokuserte på å være effektive for å rekke alle frister. Hun mente vi trengte å finne indre ro før vi kunne lære det bort til barna, sier Ulven. 

Styrer Bård B. Løkken i Borgen barnehage i Moelv

Nåværende styrer Bård B. Løkken sier de opplever at barna er harmoniske og roligere etter at de begynt med yoga og barnemassasje og la til rette for stille stunder.

– Men vi vet jo ikke hvordan det ville vært om vi ikke hadde gjort dette – så det er vanskelig å dokumentere, svarer styreren.

God sirkel

På qigong-kurset lærte de blant annet pusteteknikker som krevde full tilstedeværelse. Dette ble starten på «et nytt kapittel», der flere ansatte fikk kurs i barneyoga, eventyryoga, naturyoga og barnemassasje. Barna tar også med seg yoga og massasje inn i leken.

– En dag la mange barn seg ned på gulvet – og andre kjørte biler på dem, fra topp til tå, som var en form for massasje og vennlig berøring, sier styreren.

Massasje og vennlig berøring er også en del av leken når barna ruller hverandre inn i tepper, som en pølse i lompe – og later som de tar på ketchup, sennep og løk.

– Vi opplever at den vennlige berøringen skaper gode relasjoner. Det er høyere terskel for å gjøre noe vondt mot et barn du har vært god mot, sier barne- og ungdomsarbeider Malin Kaspara Dambuen.

Les også:  De yngste barna er mest stresset i barnehagen, viser forskning.

Hver onsdag morgen klokken ti, er det yoga for barn i alderen ett til fem år i Borgen barnehage i Moelv.

Rolig atmosfære

Åtte barn i alderen ett til fem år er på vei inn til dagens yoga-økt. Fra høyttaleren kommer beroligende musikk, og yogamatter i ulike farger danner en sirkel på gulvet. 

Barne- og ungdomsarbeider Anette Wilberg Ulven forteller barna at det å gjøre så godt de kan er mer enn godt nok når de gjør yoga.

I midten har Ulven og Dambuen laget et podium dekket av speilfløyel og tyll – med stemningsfullt lys, yogakort, bamser og filtblomster. Dambuen, som leder yogaøkten, minner om at alle gjør så godt de kan – og at det er godt nok. 

Barna gnir håndflatene mot hverandre og legger hendene mot brystet for å kjenne varmen fra sine egne håndflater. Noen smiler, andre ser ut i luften. 

Kjenn og føl

– Du er en løve, sterk der du sitter. Vokter din flokk, snuser og titter. Bøy deg nå frem, kjenn og føl. Åpne din munn, lag et løvebrøl, sier Dambuen. 

Barna lytter nøye før de lager løveposisjonen og brøler i kor. Etter øvelsene hviler barna på matten. Barnehagens egne yogainstruktører vil gi barna rom for å reflektere – og etter en stund blir de spurt om de har drømt noe.

– Spesielt når vi har eventyryoga, deler barna mange spennende drømmer, sier Ulven.

Til slutt får de tilbud om barnemassasje. De fleste vil ha, men Dambuen understreker at barna vet at det er greit å takke nei.

Mestring

Dambuen og Ulven forteller om en gutt som hadde mye indre uro. Han ønsket alltid å være med på yoga, men ville ikke delta.

Eira Johansen Løkken (1) nyter massasjen hun får av barne- og ungdomsarbeider Anette Wilberg Ulven.

– Han ble rolig av å være med, selv om han bare observerte, sier Ulven.

Bård nikker.

– Dere kunne ha tenkt og sagt at det ikke var noen vits i at han var med. Men dere lot ham få være med gang på gang – og da løsnet det, sier han.

– Ja, en dag ville han gjøre yoga selv – og da kunne han alle øvelsene, sier Ulven.

Både hun og Dambuen blir rørt når de tenker på det øyeblikket gutten mestret yogaen.

– Grunnsynet vårt er å se alle og forsøke å trekke frem det positive i hver og en, sier Ulven.

Barne- og ungdomsarbeiderne Anette Wilberg Ulven (t.h.) og Malin Kaspara Dambuen erfarte å kjenne på indre ro etter å ha gått på et qigong-kurs.

Slik kan du hjelpe barna til å finne indre ro

Yoga: Lag en rolig yogastund i barnehagen. Ta gjerne utgangspunkt i yogakort eller et yogaeventyr. Aldersblandede grupper fungerer bra, fordi de minste tar etter de eldste barna. Ha gjerne to instruktører og åtte barn per yogagruppe. Yoga skal ikke være prestasjon eller konkurranse. Fortell barna at alle er god nok som de er, da vil ikke barna sammenligne seg med hverandre.

Barnemassasje: Massasjen er lett og forsiktig, som en vennlig berøring. Gi massasjen i en sammenhengende bevegelse, slik at barnet vet hvor hen blir berørt til enhver tid.

Stillhet i naturen: La barna legge seg ned på bakken og la tankene flyte, se opp på trærne og skyformasjonene på himmelen, lytte til fuglekvitter eller bare ligge og drømme. Det er en fin måte å få «hverdagsmas» til å forsvinne på.

Kilder: Barne- og ungdomsarbeiderne Anette Wilberg Ulven og Malin Kaspara Dambuen i Borgen barnehage i Moelv. Hun har flere kurs i barneyoga og massasje.

Powered by Labrador CMS