Mangfold i arbeidslivet er en styrke
Debatt: – Lingu følger kravene i avtaler med det offentlige, også når det gjelder lønn og arbeidsforhold.
Debatten før sommeren om private aktørers rolle i voksenopplæringen viser at vi deler et viktig mål: å sikre kvalitet for deltakerne og gode arbeidsvilkår for lærerne. Det er et mål vi i Lingu står helhjertet bak.
Vi leser en rekke kritiske utsagn i Utdanningsnytt om vår virksomhet. Det er leit å lese om konkrete arbeidstakere som opplever seg urettferdig behandlet, men det er ikke vårt ønske å diskutere enkeltsaker i media.
Det vi ønsker å dele, er at Lingu følger kravene i avtaler vi har med det offentlige – også når det gjelder lønn og arbeidsforhold. Vi er ikke bundet av tariff, men bruker tariffavtaler som rettesnor for å sikre konkurransedyktige og ryddige vilkår.
NAVs tradisjonelle bestillingsmodell for arbeidsmarkedopplæring (AMO-kurs) gir store svingninger i kursmengden for leverandørene. Nå i august har det blåst rundt Nav i andre fylker, hvor Nav har avlyst bestillinger med umiddelbar virkning. At dette er uforutsigbart for leverandørene er åpenbart, og det får også konsekvenser for hvilke arbeidsforhold leverandørene kan gi til sine ansatte.
I denne avtalen bestiller NAV Vestland kurs mellom 36 og 44 av årets 52 uker. Ujevne kursperioder gjør at vi må finne gode løsninger på arbeidsforhold, for eksempel med gjennomsnittsberegning av arbeidstid. Av og til må vi også bruke midlertidige kontrakter, men vår ambisjon er å redusere dette så langt det lar seg gjøre – blant annet ved å tilby ansatte arbeid på tvers av fagområder der det er mulig. Flere faktorer kan gjøre dette krevende, som ulike kompetansekrav, geografisk spredning og arbeidstid.
Heldigvis ser vi en positiv utvikling! Flere Nav-anskaffelser legger nå opp til løpende opptak av deltakere og kontinuerlige leveranser. Dette gir større forutsigbarhet for leverandørene og gjør det mulig å tilby større forutsigbarhet i arbeidsforhold. Denne utviklingen heier vi på!
Arbeidslivet er mangfoldig – og det er en styrke
Denne saken handler imidlertid om mer enn bare kontraktsformer. Den handler om hvordan vi ser på arbeidslivet som helhet. Mennesker er forskjellige, med ulike styrker, begrensninger og preferanser. Virksomheter er også forskjellige – med ulike modeller, fagmiljøer og rammebetingelser. Denne variasjonen er en styrke, ikke et problem.
Offentlig sektor bidrar med stabilitet og bred dekning. Private og ideelle aktører tilfører fleksibilitet, kapasitet og innovasjon. Forskjellene mellom aktørene bidrar til et helhetlig tilbud som ingen kan levere alene.
Hos oss har vi blant annet utviklet digitale løsninger som gjør språkopplæringen mer fleksibel og engasjerende for deltakerne. Lingus læringsplattform brukes og verdsettes av tusenvis av lærere og deltakere i kommunale, ideelle og private voksenopplæringer over hele lande.
Heiarop fremfor polarisering
Å fremstille offentlig og privat sektor som motparter tjener ingen. Arbeidslivet er ikke et nullsumspill der én aktør vinner på andres bekostning. Det offentlige bør stille tydelige krav til kvalitet og arbeidsvilkår, og private, ideelle og offentlige aktører kan levere gode tilbud innenfor disse rammene – med forutsigbarhet, kreativitet og nytenkning. Slik sikrer vi trygge, meningsfulle jobber for lærerne, samtidig som deltakerne får fleksible, relevante og tilgjengelige læringsmuligheter.
Et bærekraftig arbeidsliv handler om gjensidig respekt – mellom ansatte og arbeidsgivere, mellom ulike typer virksomheter og mellom sektorene. Mangfold er ikke bare noe vi må «tåle» – det er nøkkelen til å møte framtidens behov. Norge trenger ulike tilbud som møter menneskers ulike behov. Sammen kan vi skape en voksenopplæring som kombinerer innovasjon, fleksibilitet, forutsigbarhet og gode arbeidsvilkår. Det skylder vi både lærerne og deltakerne våre.