Et samfunn som viser lærerne tillit, viser barna tillit

Debatt: Regjeringen må ta initiativ til et nasjonalt løft for lærerne, med tydelige prioriteringer, tilstrekkelige ressurser og tillit til profesjonen.

Publisert

TALIS 2024 viser at ni av ti lærere trives i jobben, og det er gledelige tall. Samtidig opplever bare to av ti at innsatsen deres verdsettes av samfunnet. Det bør bekymre oss alle. For uten motiverte lærere får vi ingen god skole.

Å være lærer i dag krever høy kompetanse, trygghet og profesjonelt skjønn. Klasserommene er mer mangfoldige enn før, med flere elever som har særskilte behov. Lærerne rapporterer om både større faglige forskjeller mellom elever og økt behov for tilpasning av undervisningen. I tillegg opplever mange mer uro i klasserommet.

I en slik skolehverdag må lærerne få bruke fagkunnskapen sin, ikke detaljstyres av stadig nye krav. Skolen skal være demokratisk styrt, men ikke byråkratisk overstyrt.

Lærere som har gode rammebetingelser og handlingsrom, opplever mening og mestring. Det kommer elevene til gode, og det løfter også lærerens omdømme. Når vi gir lærerne tillit, får vi tryggere elever, sterkere fellesskap og bedre læring. Tillit er ikke fravær av styring, men nærvær av klokskap.

Det er positivt at TALIS viser en økning i antall nyutdannede lærere som får veiledning og mentoroppfølging. I Trondheim kommune får alle nyutdannede lærere tett støtte de første årene gjennom ordningen «Ny som lærer». Mentorveiledning, faglige samlinger og samarbeid med NTNU gir trygghet, faglig utvikling og bidrar til å hindre frafall fra yrket.

Men lokale tiltak alene er ikke nok. Stramme budsjetter, økte lønnsutgifter og en kraftig vekst i antallet elever med særskilte behov svekker handlingsrommet og laget rundt barna. Vi trenger et nasjonalt løft for lærerne og laget rundt dem.

Regjeringen må ta initiativ til et nasjonalt løft for lærerne, med tydelige prioriteringer, tilstrekkelige ressurser og tillit til profesjonen. Spørsmålet er ikke om vi har råd til det. Spørsmålet er om vi har råd til å la være.