Karl Øyvind Jordell.

Lærerutdanningen - den enes død er den annens brød

Debatt: Karakterkravene på grunnskolelærerutdanningene er falt bort. En sideeffekt av dette er at en del søkere ikke lenger tar omveien om barnehagelærerutdanning når de vil bli lærere.

Publisert Sist oppdatert

Nå foreligger tallene for frammøtet til høyere utdanning.

Fordi man kan bli lærer ved å ta barnehagelærerutdanning og deretter tilleggsutdanning, er kanskje det mest interessante tallet at det samlede frammøte til disse studiene på landbasis har økt med 5,5 prosent. I vår fremmet departementet en uriktig påstand om at søkningen til grunnskolelærerutdanning hadde gått opp - den var uriktig fordi man ikke hadde regnet inn de lokale opptakene i 2024. Da er det gledelig at frammøtet er godt.

Det har vært en nedgang i frammøtet til barnehagelærerutdanning på 13 prosent. Den skyldes delvis at karakterkravene på grunnskolelærerutdanningene er falt bort, slik at en del ikke lenger tar omveien om barnehagelærerutdanning når de vil bli lærere. Derfor stiger samtidig søkningen til grunnskolelærerutdanning, med ca 20 prosent, mest på utdanningen for trinn 1-7.

På landsbasis er antall frammøtte pr studieplass 0,98 for trinn 1-7, 0,78 for trinn 5-10, og 0,58 for barnehage. Dette er en god fordeling; sjansene for elevene får utdannede lærere i den viktige første lese- og skriveopplæringen er dermed store. For trinn 5-10 utdannes det også lærere gjennom fagstudier og praktisk-pedagogisk utdanning.

I nord gjør Alta det veldig bra, med 1,07 frammøtte pr studieplass på trinn 1-5, og hele 1,40 på trinn 5-10. Dette er bedre enn Nesna, som har 0,88 frammøtte til en utdanning som dekker alle grunnskolens ti trinn. Tromsø gjør det bra på trinn 1-7 med 1,48, men svakt på trinn 5-10 med 0,37. Bodø ligger dårligst an, med hhv 0,63 og 0,57.

I store byer ligger det høyt – Oslo Met ligger på 1,40 for trinn 1-7, noe lavere på tre ulike tilbud for trinn 5-10. Som eneste institusjon har imidlertid NTNU i Trondheim ikke ønsket å lempe på opptakskravene. Det slår ut på frammøtet: 0,86 på trinn 1-7; helt nede på 0,63 på ett av to tilbud for trinn 5-10. Dette er en av landets største lærerutdanningsinstitusjoner – å fylle studieplassene her ville avhjelpe lærermangelen.

Jeg har lurt på hvordan man ved små institusjoner, bl a i nord, ville reagere på at OsloMet tok opp så mange. Men slike reaksjoner er uteblitt, kanskje fordi jeg tidlig publiserte tall som viser at Oslo og Akershus har uforholdsmessig få studieplasser innen grunnskolelærerutdanning, sett i forhold til folketallet. I tillegg til OsloMet har NLA en del plasser, men det monner ikke så mye, selv om frammøtet der har tatt seg opp.