Kun 91 studenter møtte til 248 plasser:
– Har fjernet mye av lærergleden
Det er knapt unge igjen som vil bli realfagslektor. Lærerleder Geir Røsvoll peker på en tillitskrise i skolen.
– Jeg er veldig bekymret. Det er kritisk, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Tallene viser at det kun har møtt opp 91 nye studenter til realfagsprogrammene i lektorutdanningene. Mens det planlagte målet var å fylle 248 studieplasser.
Røsvoll mener den sviktende interessen for å bli realfagslærer er et samfunnsproblem.
– Hvis denne utviklingen fortsetter den nedadgående spiralen, kommer det til å ha stor betydning for oss som nasjon. Dette er lærere som skal undervise unge som skal ta videre utdanning for å bli ingeniører, leger og alle andre yrker som trenger en realfagfagsbakgrunn, sier Røsvoll.
– Hvorfor vil ikke unge bli realfagslærere?
– I bunn og grunn handler det om attraktiviteten til læreryrket, sier Røsvoll.
Han peker blant annet på lønn og viser til rapporten «Education at a glance» som viser en negativ reallønnsutvikling for norske lærere de siste årene, mens lærere i de fleste andre land har sett en solid lønnsvekst.
– Det er åpenbart at lønnsnivået har mye å si. Unge mennesker ser på hva slags lønn de kan forvente etter endt utdanning, når de skal velge hva de vil studere, sier Røsvoll.
– Mye arbeid, dårlig lønn
Den analysen får støtte fra en lektorstudent NRK intervjuet om utviklingen.
– Det er kanskje for mye arbeid og for dårlig lønn. Et lite tiltrekkende yrke generelt, sa lektorstudent Maria Klepsland til NRK Dagsrevyen denne uken.
Leder for lektorutdanningen i realfag ved Universitetet i Oslo, Jonas Bakken, sa i samme innslag at situasjonen er svært kritisk.
– I realfag har fallet vært ganske voldsomt, og det gjelder i hele landet, sa Bakken.
Høyres Mathilde Tybring-Gjedde ønsker å få på plass en ny strategi for realfag.
– Vi innkaller nå til krisemøte på Stortinget med næringslivet og aktører fra Skole-Norge for å løfte realfagene, sier hun til NRK.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier at de jobber langs flere spor for å øke rekrutteringen av lærere.
– Det er svært kritisk. Vi er nødt til å ha gode lærere, sier hun til NRK.
– Fjernet lærergleden
Geir Røsvoll sier at EU er blant dem som satser stort på realfag i tiden fremover.
– Hvis Norge ikke klarer å henge med på det, havner vi bakpå.
– Hva mener du er løsningen?
– Vi må ha myndigheter og arbeidsgivere som forstår betydningen av å gjøre læreryrket mer attraktivt. De må vise mer tillit til lærerprofesjonen. Lærere er opptatt av fagene sine, og at de får lov til å jobbe med disse i fagfellesskap. Det har vært for mye ovenfra og ned-styring i norsk skole. Jeg tror det har fjernet mye av lærergleden og den faglige autonomien til lærerne. Mer av skoleutviklingen, og premissene for den, må skje i fellesskapene mellom lærere og ledere ute på skolene, sier Røsvoll.
– Tillitskrise
Han mener også at må settes inn tiltak for at elevgruppene ikke skal bli for store.
– Nå er det faktisk på tide at noen virkelig tar ansvar og gjør aktive grep for at lærerne skal kjenne at de har tillit i samfunnet, sier Røsvoll.
Han viser til den siste Talis-undersøkelsen. Der får lærerne spørsmål om «læreres meninger er verdsatt av beslutningstakere i landet». I 2018 var 24 prosent av norske lærere enig eller svært enig i påstanden. I 2024 er andel halvert til kun 12 prosent.
– Vi har en slags tillitskrise i norsk skole. Den bunner i et kontrollregime fra myndigheter og arbeidsgivere som dessverre tar bort mye av lærergleden, sier Røsvoll.
Rettelse 24.11.2026: Saken ble oppdatert fra 90 til 91 studenter etter en henvendelse fra UiT om at det var 1 student på lektor i realfag per 1. november, ikke null, slik det først sto i saken.