Fagpresseprisen 2025: Markedssjef Linda Mathea Sjødal (t.v.), markedskonsulent Hilde Flesvig Aalborg, fotograf Khoa Dang Do, redaktør Line Fredheim Storvik og designer Erlend Lans Pedersen og kreativ leder Øyvind Kristiansen i Mediamania.

Heder til Første steg for utviklingen av tidsskriftet

Første steg fortsetter å sanke hederlige omtaler. Denne gangen for sin utvikling av tidsskriftet redaksjonelt og i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Under Fagpresseprisen 2025 fikk Første steg hederlig omtale for sitt utviklings- og markedsarbeid.

– Det er utrolig gøy og veldig stas at en liten redaksjon som Første steg igjen høster heder for sitt arbeid i konkurranse med store og dyktige redaksjoner i Fagpressen. Å utvikle et godt fagblad som treffer målgruppen er ikke gjort på ett år. Det krever møysommelig arbeid over tid, sier redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg.

Seks byggeklosser

Første steg har gjennom flere år høstet heder for sin journalistikk med Fagpresseprisen og nominasjonen til Den store journalistprisen som høydepunktene.

– Vi har bygget kloss på kloss for å utvikle et fagblad som er nyttig og relevant for leserne, som setter dagsorden, blir debattert og er blitt kjent også utenfor barnehagemiljøet, forteller Storvik. 

De seks byggeklossene Første steg er tuftet på er at sakene skal være relevante og nyttige for leserne. Fagbladet skal ha fagartikler som er praksisnære. Det vil si at leserne kan bruke dem i sitt arbeid i barnehagen, for å forbedre og endre sin praksis. Første steg skal også ha mennesker i fokus og vil vise frem barnehager som kan være til inspirasjon for andre og også vise hva ny forskning betyr for feltet.

– Vi passer på å få inn flere stemmer. Både studenter, styrere, barnehagelærere og fagfolk bidrar også i spaltene, sier redaktøren.

Digital utvikling

Første steg har også utviklet seg digitalt over flere år og er en viktig bidragsyter til nettstedet utdanningsnytt.no, som vant den gjeve Fagpresseprisen 2025. Første steg blir sitert av andre medier og fagartikler blir brukt i barnehagelærerutdanningen og på personalmøter i barnehagen. Første steg har også bygget opp et engasjement i sosiale medier og har gått fra å ha en sovende facebook-gruppe med rundt 500 følgere til 8 900 følgere i dag.

Markedet og leserne

Den sjekke byggeklossen er markedet og leserne.

– Det er veldig stas med anerkjennelse for det som treffer kjernen i det daglige markedsarbeidet vårt. Vi jobber aktivt for å gjøre merkevaren Første steg synlig både for leserne, annonsørene, i fagmiljøet og samfunnet ellers, sier markedssjef Linda Sjødal. 

De har deltatt på flere konferanser for barnehagelærere for å være der leserne er og for å snakke med dem om tidsskriftet.

– Vi har målrettede informasjonsløp og er til stede på Utdanningsforbundets app og nettsider, i tillegg til å drive med markedsføring i digitale kanaler, på print, i sosiale medier og på egne sider på Utdanningsnytt, sier markedssjefen. 

Utdanningsforbundet utgir Første steg, som jobber fritt og uavhengig under Redaktørplakaten.

De siste leserundersøkelsene levner heller ingen tvil: Første steg er et populært fagblad. 92 prosent er svært fornøyd eller ganske fornøyd med tidsskriftet.

Første steg er også en av de viktigste kanalene for å tilegne seg stoff fra barnehagefeltet, ifølge undersøkelse fra KantarMedia (2024).

Visuell journalistikk

Kreativ leder Øyvind Kristiansen og designer Erling Lans Pedersen i Mediamania liker godt å jobbe med designen i Første Steg:

– Da vi kom inn for noen år siden, merket vi med én gang at vi jobbet med kvalitet. Samtidig så vi at Første steg hadde noe å gå på når det gjaldt visuell journalistikk. Vi har derfor jobbet med med å utvikle visuelle konsepter, og lage en layout som er logisk og lettfattelig samtidig som den har i seg å presentere komplekse problemstillinger. Det har vært veldig moro for oss å jobbe i team med redaktør og redaksjon, sier de, og legger til:

– Pedagogene som jobber i barnehagene har kanskje samfunnets viktigste jobb. Det føles meningsfullt å jobbe med noe som er så vesentlig - det gir en ekstra dimensjon og arbeidsglede.

Dette sier juryen

«Vi vil hylle evnen til å jobbe systematisk med vekst og utvikling, også gjennom selve journalistikken og det redaksjonelle produktet – for å nå ut til et større publikum. Passende nok for en barnehage-nær publikasjon har denne lyktes med å definere seks konkrete byggeklosser for vekst – og lykkes med å jobbe systematisk med klossene», skriver juryen i sin begrunnelse.

Redaktør Line Fredheim Storvik mottar heder for sin utvikling av fagbladet redaksjonelt og i markedet av Siri Skaalmo i Fagpressens jury.
Powered by Labrador CMS