Slippfest med bismak

Debatt: Vi har mye å lære av avgangselever – planlegging av slippfester for eksempel.

Publisert Sist oppdatert

Både elever og lærere trenger forutsigbarhet for å lykkes best mulig med læring. Vi trenger å vite hvordan målgangen ser ut og helst også vite når vi skal passere målstreken for å porsjonere ut kreftene.

Årets avgangskull ruller av gårde mot en målpassering med flere endringer enn tidligere. Lærere gjør sitt ytterste for å komme igjennom like mye fagstoff på kortere tid, og det råder fortsatt frustrasjon rundt fraværsgrensa. Vi hører om en økende grad av elever som kommer med generelle legeerklæringer etter å ha passert 10%-grensa. Tydeligere føringer (for føringen) kunne gjort forvirringen mindre.

Forrige uke kom offentliggjøring av trekkdato for årets avgangselever. Det var ikke Utdanningsdirektoratet som sto for «slippet», men Aftenposten: tirsdag 28. april skal alle landets videregåendeelever få vite hva de skal opp i både skriftlig og muntlig. Tydelig informasjon burde vært kommunisert langt tidligere.

Det kan være fint for elever å vite hvilket fag de skal opp i så tidlig som i april for å slippe usikkerhet, men det kan føre til at det blir krevende å holde motivasjonen oppe i andre fag. For å lykkes med det, er det bestemt at standpunkt skal settes så sent som mulig for å fortsette med læring og vurdering. Det kan føre til ekstra press og stress i eksamensperioden. 

Dyktige lærere klarer mye med nok tid til samarbeid på tvers og god dialog med skolens ledelse, men alle vet at når eksamensperioden er i gang minsker trykket. For å møte endringene best mulig, trengs det fleksibilitet i timetellingen som dessverre ikke er enkelt med dagens Visma-system. I tillegg er nok tid til planlegging av innspurten og forutsigbarhet, en forutsetning.

Ja, vi har vært klar over at skriftlig eksamen starter to uker tidligere.

Ja, vi har vært klar over at standpunkt skal settes senere.

Nei, vi har ikke vært klar over hvordan læringstrykket og vurderingsarbeidet skal holdes oppe etter april.

Vi vil gjerne gjøre jobben best mulig og være med på en nødvendig holdningsendring når skoleårets «utseende» endres, men det tar tid.

Utdanningsdirektoratet har varslet tiltak som skal støtte skolene, og jeg håper de er på trappene snarest. For når intensjonen er at motivasjonen skal blomstre både i mai og juni, trengs det tid til samarbeid med tillitsvalgte på skolene og med fylkeskommunen. Da er det synd at offentliggjøring av datoen for trekket skjer så sent som nå. Skal 28. april bli en slippfest uten bismak, må den planlegges.

Bjørnstjerne Bjørnson valgte seg april - jeg velger å vente å se.