Hjemmeskole under covid ga ikke negativt utslag på nasjonale prøver
Hjemmeundervisning under pandemien førte ikke til dårligere resultater for ungdomsskoleelever, viser ny svensk forskning.
Det melder det svenske instituttet for evaluering av arbeidsmarkeds- og utdanningspolitikk (IFAU).
Elever som hadde litt hjemmeundervisning under koronapandemien gjorde det like bra på nasjonale prøver i 9. klasse som de som bare hadde vanlig undervisning på skolen. Det viser en ny svensk studie fra IFAU.
Forskerne har sett på over 800 skoler og nesten 300 000 ungdomsskoleelever. Noen av disse skolene brukte fjernundervisning under pandemien, og elevene hadde i snitt litt over fem uker med undervisning hjemmefra.
PISA-undersøkelser viser at elever i mange land lærte mindre under pandemien. Det gjelder også Sverige, selv om de fleste svenske grunnskoler fortsatte med fysisk undervisning.
Når forskerne sammenlignet elever som hadde fjernundervisning med dem som bare hadde undervisning i klasserommet, fant de ingen forskjeller i prøveresultater eller i hvor mange som startet på videregående skole. For elever som gikk ut av grunnskolen i 2023, ser det faktisk ut som fjernundervisning kan ha hatt noen positive effekter.
– Vi hadde nok trodd at elever med fjernundervisning ville prestere dårligere, sier Martin Lundin, en av forskerne bak rapporten.
– Kan være hensiktsmessig
Han sier at det er flere faktorer som kan forklare hvorfor vi ikke ser noen forverring:
– Mengden hjemmeundervisning var relativt begrenset, elever med spesielle behov fikk som regel fortsatt undervisning på skolen, og de fleste skoler vekslet mellom fjernundervisning og fysisk undervisning.
Han sier at hjemmeundervisningen kan ha økt muligheten for elever og lærere til å delta i undervisningen når de ellers måtte ha stått over, på grunn av mild sykdom eller karantene.
– Siden fraværet blant lærere og elever var høyere enn vanlig under pandemien, kan dette ha hatt stor betydning, sier han.
Men en av de andre forskerne påpeker at man ikke må tolke resultatene som at hjemmeundervisning generelt er likeverdig med fysisk undervisning.
– Derimot peker våre resultater på at innslag av fjernundervisning ikke nødvendigvis svekker studieprestasjoner, og riktig brukt kan det være en hensiktsmessig løsning i visse situasjoner, sier Caroline Hall.
Hun påpeker også at pandemien som helhet kan ha svekket ungdomsskoleelevers kunnskapsnivå, men at det i så fall ikke var fjernundervisningen som var årsaken til et eventuelt kunnskapstap.