Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS.
Foto: Hege K. Fosser Pedersen/KS
Gehør for stemmer fra den kommunale hverdagen
Debatt: – Vi må være villige til å tenke nytt om hvordan vi organiserer og regulerer tjenestene våre.
Utdanningsforbundets nestleder Ann Mari Milo Lorentzen skriver i et innlegg i
Utdanningsnytt at det er tonedøvt av KS å utfordre bemanningsnormer.
Språkbruken må stå for hennes regning, men vi baserer vår vurdering på et godt
gehør for hva ansatte og folkevalgte forteller om hverdagen i kommunesektoren.
Utdanningsforbundets medlemmer, andre ansatte og folkevalgte
i kommunene merker nå et betydelig økt press som følge av høye krav, en
krevende kommuneøkonomi og mangel på fagfolk.
Det merkes veldig godt blant annet i skolen og barnehagen.
Ansatte må ofte forklare foreldre at barnehagen stenger tidlig fordi de mangler
folk, eller at det mangler miljøarbeidere som kan hjelpe elever som strever. Realiteten
er at summen av krav til kommunene og tilgjengelige ressurser ikke går opp.
Derfor må vi være villige til å tenke nytt om hvordan vi
organiserer og regulerer tjenestene våre. Ellers vil situasjonen forverre seg. Kommunesektoren
må i årene som kommer løse sine oppgaver med økende knapphet på arbeidskraft og
offentlige midler. Da må kommunene og fylkeskommunene ha handlingsrom til å
finne de beste lokale løsningene og bruke ressursene de har best mulig.
KS jobber for å dempe det statlige
styringstrykket og gi kommuner og fylkeskommuner større handlingsrom. Dette
samarbeider KS nå tett med Stortinget og regjeringen om for å gjøre det
lettere å levere gode tjenester også i fremtiden. KS mener at dette særlig må
omfatte krav om saksbehandling, dokumentasjon, tilsyn og kontroll som tar tid
fra kjerneoppdraget i tjenestene. Men vi mener også at vi trenger mer fleksible
bemanningsnormer.
Landstinget til KS har vedtatt at bemannings- og lærernormene bør
gjelde på kommunenivå. Det vil gi lokale folkevalgte, skoleadministrasjonen og rektorer større
fleksibilitet til å sette inn fagfolk der det er størst behov for dem, og det
vil gi kommunene like store ressurser til skole og barnehage som i dag. Det er for eksempel uheldig at dagens pedagognorm virker slik at et ekstra barn
i en barnehage kan utløse krav om en ny barnehagelærer, selv om denne personen trengs
mer i en barnehage der barna har større behov.
På samme måte bør en rektor
kunne flytte lærere fra en rolig klasse på andre trinn til en klasse på femte
trinn der det er større utfordringer og behov for mer lærerstøtte. Dagens bemanningsnorm
for lærere har ikke gitt bedre læring eller trivsel for elever eller lærere, og
flere offentlige utredninger foreslår også å gjøre den mer fleksibel.
Kommunene og de ansattes organisasjoner bør stå sammen om å
kjempe for en bedre kommuneøkonomi, mer tillit og handlingsrom for dem som
jobber tettest på barn og unge. Dersom vi skal klare å levere gode
oppveksttjenester og andre velferdstilbud i en tid med knappere ressurser og
mangel på folk, må vi også diskutere hvordan vi bruker de viktigste ressursene
vi har, nemlig fagfolka, på en bedre måte enn dagens rigide regler gir rom for.
Det bør det være gehør for, også i Utdanningsforbundet.