Fikk seg noen dyrekjøpte erfaringer på naturfagslabben: – Lurt å teste ting i forkant

Naturfagslærer Svein Rune Andersen mener at både lærere og elever er tjent med å ikke ta seg selv altfor seriøst. 

Publisert Sist oppdatert

Med årene har han lært å ikke ta seg selv så alvorlig når ting går skeis. Og skeis, det gikk det en del i starten. 

Spesielt på naturfagslabben, forteller Svein Rune Andersen til podkasten Mitt lærerliv. 

Han mimrer tilbake til starten av karrieren, som nå straks er 30 år siden. Andersen savnet mer praksis på studiet, noe som kunne fylle sekken med verktøy til første skoledag.

– Bare det med vurdering… Det skulle jeg gjerne visst mye mer om. Jeg hadde hatt det i praksis en gang, men da var det så forenkla at det var en matteprøve der man bare satte opp en skala, sier han. 

En annen ting han savnet på studiet var hvordan man nivåtilpasser opplegget til ulike elever i en klasse. Eller håndterer uønsket atferd i klasserommet. Kort sagt – alt som har å gjøre med at mennesker er forskjellige. Ikke minst har han lært at det er greit å følge med under eksperimenter på labben, selv om elevene er "strøkne" som han selv sier. 

– De kan jo bli litt ivrige, og da har det skjedd noen ulykker, ler han. 

– Også er det alltid lurt å teste ting i forkant. 

LYTT TIL PODKASTEN HER: