Prisvinnende lærer gir sine tips:
Slik husker elevene bedre
Den prisvinnende svenske læreren Ayaz Razmajooei deler sine beste undervisningstips.
Razmajooei er lærer i matematikk ved Råsunda skola i Solna. Han har vunnet Helgepriset for å lage et ferdig læremiddel basert på forskning om kognisjon og arbeidsminne.
Læremiddelet retter seg særlig mot elever med dyskalkuli, ADHD og ADD, men også elever uten funksjonsnedsettelser kan ha nytte av strukturert repetisjon.
– Min hypotese er at det hjelper elevene å ikke sitte og gjøre det samme en hel time, og så starte på neste kapittel uken etter, sier Ayaz Razmajooei, ifølge vilarare.se.
Han sier at noen elever ikke har automatisert gangetabellen.
– De teller på fingrene, det går sakte og belaster hjernen. Da orker de ikke å komme frem til selve problemløsningen, sier Ayaz Razmajooei.
Han sier det ikke bare handler om å trene mer, men å trene smartere.
– Jeg har lært av språk-apper: repetisjon dagen etter, to dager etter, åtte dager etter, sier han.
Og det er viktig at treningen skjer gjennom ulike aktiviteter. Han sier at lærere må planlegge repetisjon systematisk, og den bør skje på nye måter hver gang.
– Én gang kan det handle om at to pluss fem blir sju. Neste gang kan jeg kaste to terninger – den ene viser to og den andre fem – og spørre hvor mange prikker det blir til sammen. En annen gang kan jeg si at det er to helligdager og fem hverdager, og spørre hvor mange dager det blir i en uke, sier han.
Her er hans fire tips:
- La elevene møte samme fakta flere ganger i ulike timer. Det styrker langtidsminnet.
- Knytt til hverdagen. Matematikk skal føles virkelig – penger, tid, sport, oppskrifter. Da sitter det bedre.
- Tren både minne og motivasjon. Elever med arbeidsminneproblemer trenger ikke bare flere øvelser – de må oppleve mestring og se at de lærer.
- La elevene reflektere. Spør hvordan de tenker, ikke bare hva svaret er. Det aktiverer arbeidsminnet og gir dypere læring.