Ill.foto: Ole Walter Jacobsen
Masterkravet er feil vei å fortsette på
Debatt: Jeg kan oppriktig ikke forstå at en master ville gitt meg bedre muligheter til å gjøre jobben min best mulig.
Jeg
er barneskolelærer. Jeg har solid faglig og pedagogisk kompetanse. Jeg gjør
mitt beste for å se den enkelte elev og jeg gjør det jeg kan for å bygge
inkluderende lek- og læringsfellesskap.
Ifølge mitt eget forbund er dette
noe jeg må ha master for å få til.
Jeg
har ikke master, de fleste kollegaene mine har ikke master, de færreste har
planer om å ta en master, men vi møter opp og underviser hver dag. Jeg kan
oppriktig ikke forstå at en master ville gitt meg bedre muligheter til å gjøre
jobben min best mulig.
Det
jeg trenger er bedre rammevilkår, et bedre lag rundt eleven, færre elever i
klassen og arbeidsvilkår som ikke sliter meg ut.
Jeg
trenger også kollegaer som har en bredde av kunnskap og erfaringer, og jeg
synes det er synd at lærerstudenter nå tvinges til å droppe bredden til fordel
for enorm kompetanse på et mindre felt. Jeg er veldig glad for at min
allmennlærerutdanning ga meg mulighet til å være innom syv fag i tillegg til
pedagogikk. I noen av dem har jeg til og med fordypet meg. Seinere har jeg
supplert med tilleggsutdanning i to fag til. Det var både lærerikt og nyttig,
men altså ingen master.
Jeg
heier på kunnskap i både bredden, dybden og høyden, men å jobbe i grunnskolen
er på mange vis et håndverk, og akademifisering av grunnskolelærerutdanninga er
feil vei å fortsette på.
Utdanningsforbundet
er bekymret for at enkelte politikere har tatt til orde for å lempe på
masterkravet. Selv tilhører jeg et av de partiene som vil fjerne masterkravet,
og jeg håpet flere blir med på det etter hvert.
Jeg
håper også at vi blir flere som etter hvert hever stemmen i eget forbund og
sier det som det er: Vi vil ikke ha masterkrav, vil ha bredde i
lærerutdanninga. Utdanningsforbundet har den politikken som blir vedtatt, og
vedtak blir ikke endret før noen av oss forslår det.