Lektor Kenneth Bareksten og appen Et blikk for eleven

Laget en app for å huske alt det positive elevene gjør

Lektor Kenneth Bareksten merket at han glemte positive øyeblikk som skjedde i klasserommet. Løsningen fant han ved å bruke kunstig intelligens.

Publisert

– Jeg tenkte på hvordan jeg kan løfte eleven mer enn jeg allerede gjør som lærer. Man observerer elever hver dag. Men ofte skjer det noe som tar fokuset bort. Jeg ville gjøre det lettere å huske de gode øyeblikkene, sier Kenneth Bareksten til Utdanningsnytt.

Bareksten er lektor i Oslo-skolen, foredragsholder og mannen bak bloggen Lærerliv. Han forteller at det er lett å glemme mye av det positive som skjer i klasserommet. 

– Elevene gjør så mye bra, og det handler om å løfte frem dette. Det er de positive tingene som gjør at man vokser som menneske. De negative tingene glemmer man ikke uansett, sier lektoren.

Det kan være enkle ting, som når en elev hjelper en annen med å forstå noe. Da kan det være gull verdt å gi en positiv tilbakemelding på det, forteller han.

Manuelt system var for dårlig

I en tekst der han skriver om appen, forklarer Bareksten at han har vært bevisst på å løfte frem positive hendelser fra før. Men systemet for å notere dette, var det så som så med. Det ble mye lapper her og der, som senere skulle føres inn i et regneark. 

Derfor har han utviklet en app som skal gjøre det enklere å dokumentere alle de bra tingene som elevene gjør. Gjennom appen kan lærere raskt registrere positive hendelser for alle elevene i de ulike klassene de underviser i. 

Appen er ikke publisert gjennom app-butikkene til Google eller Apple. Lærere kan ta den i bruk gjennom å følge instruksjonene i innlegget på Lærerliv. Den er gratis å bruke, og hele koden ligger åpent tilgjengelig på Github

Lærer, ikke utvikler

Bareksten er lektor og litteraturviter uten teknisk bakgrunn. Appen har han laget ved å bruke kunstig intelligens. Store språkmodeller har nemlig vist seg å være veldig gode på programmering.  

– Jeg er bare en lærer som er nysgjerrig på slike ting. Da Chat GPT ble lansert, synes jeg det var veldig spennende, sier Bareksten, som både har skrevet bok og holdt foredrag om emnet. 

De siste to årene har det kommet flere verktøy som har gjort det stadig enklere å skrive kode. Det har gitt opphav til det nye begrepet «vibbekoding». Kort fortalt er det en måte å programmere på, der du ber KI om å skrive all koden for deg. 

– Jeg kan lage små apper som er akkurat slik jeg vil ha dem. Men jeg merker at det blir mye knoting, siden jeg ikke har en teknisk bakgrunn. 

Passer på personvernet

Selv om app-utvikling er blitt mer tilgjengelig de siste årene, finnes det fortsatt fallgruver man må passe seg for.

– Dette med personvern og GDPR er et potensielt minefelt. Derfor lagrer appen kun data lokalt, sier Bareksten.

Han oppfordrer til kun å lagre elevenes fornavn eller en anonym ID, for eksempel et nummer i klasselista, i appen. 

Lektoren ser et stort pedagogisk potensial i denne typen programmering fremover. 

– Her må man bare kjenne sin besøkelsestid og slenge seg på, sier han.