La skolen få gjøre jobben sin!

Debatt: Teknologien i seg selv er ikke farlig – det er først og fremst sosiale medier som kan være problematisk.

Publisert Sist oppdatert

Jeg leser med skuffelse at Utdanningsdirektoratet (Udir) har publisert høring med frist 21.november der de ønsker å legge følgende setning til i læreplanene: For elever på 1.-4. trinn skal bruken av digitale enheter være særskilt varsom, og ikke dominere undervisningen.

Trygge digitale omgivelser for barn og unge er avgjørende – og nettopp derfor må vi skille tydelig mellom digital bruk i skolen og på fritiden.

Skjermbruksutvalgets rapport oppleves her som lagt til side, til tross for at den klart skiller mellom skolebruk og fritidsbruk. Flere debatter under Arendalsuka viste at dette skillet er mulig å forstå og diskutere – men likevel står vi på stedet hvil.

Begrepet «digitale enheter» er for snevert. I skolen brukes en rekke ulike digitale verktøy: roboter, mikroskoper, interaktive tavler, aldersadekvate verktøy og programvare. Disse verktøyene fremmer læring, inkludering og tilrettelegging. Norge har dessuten noen av verdens strengeste krav til universell utforming – til det beste for elevene.

Når det brukes formuleringer som «særskilt varsom» og «ikke dominere» om digital bruk i skolen, skapes et signal om at teknologien i seg selv er farlig. Det stemmer ikke med forskningen. Det er fritidsbruk – særlig sosiale medier – som kan være problematisk. Her utfordres demokratiet virkelig.

Skolen har et ansvar for å ruste barn og unge for fremtiden. Det innebærer å utvikle deres digitale kompetanse gjennom aktiv og målrettet bruk av teknologi i undervisningen. Dette er ikke noe som kan læres gjennom teori alene – det må trenes på i praksis også for de minste barna.

Jeg oppfordrer alle til å delta i denne høringen! 

Kilder