Med Lego-figurer fikk lærerne nytt syn på elevers matematikkvansker
Danske forskere fant nye svar ved å lytte mer til elevene.
Hvordan opplever elever som strever i matematikk egentlig undervisningen? To nyutdannede DPU-kandidater har brukt Lego-figurer for å finne ut av det, skriver folkeskolen.dk.
Mette Thompson og Troels Gannerup Christensen, begge tidligere matematikklærere, lot elever bygge små modeller for å uttrykke erfaringer som ellers er vanskelige å sette ord på. En modell gjorde særlig sterkt inntrykk: En Lego-figur begravd i klosser, ledsaget av kommentaren «læreren kaster bare masse i hodet på en, og man forstår ingenting».
Ifølge forskerne viser dette kløften mellom lærernes gode intensjoner og elevenes opplevelse av matematikktimene som abstrakte, tempo-pregete og prestasjonsorienterte. Resultatet kan bli skam, angst og unngåelsesstrategier som forsterker vanskene.
I sin masteroppgave har de to utviklet tre workshops som skal hjelpe lærere til å samtale med elevene om barrierer og finne måter å redusere dem på. Målet er ikke å gi lærerne en ferdig metode, men å styrke undervisningen gjennom innsikt i elevenes egne erfaringer.