Utvikler nytt IA-program for skole og sfo: Ville lære av Li ungdomsskole
Arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng (Ap) var på Li ungdomsskole for å lære hvordan de jobber med å holde sykefraværet nede.
– Nærvær er noe en må jobbe med jevnt og trutt. Lenge før jeg kom hit for 2,5 år siden, var det en god kultur her og sykefraværet har ikke vært særlig høyt de siste årene. Det var faktisk jeg som dro opp fraværet da jeg falt og brakk kragebeinet. Legen kalte det "fall fra egen høyde", sa rektor Per Øyvind Hammerstad ved Li ungdomsskole da han ønsket minister Kjersti Stengseng (Ap) velkommen.
Arbeids- og inkluderingsministeren hadde tatt turen til Nittedal for å lære om hvordan de jobber for å holde sykefraværet nede.
Bakgrunnen er at undervisning og sfo skal få sitt eget bransjeprogram i IA-avtalen. IA står for inkluderende arbeidsliv. Det er fra før opprettet sju bransjeprogram, blant annet for barnehage. Målet med bransjeprogrammene er å redusere sykefravær og frafall fra arbeidslivet ved å utvikle og formidle bransjespesifikke verktøy og tiltak for et bedre arbeidsmiljø, skreddersydd for den enkelte sektors utfordringer.
– I år og neste år vil vi samle informasjon om ulike tiltak som kan brukes eller være med i et bransjeprogram. Hensikten er å få ned sykefraværet og frafall blant ansatte i skolen, forklarte Stenseng.
– Så lenge rektor holder seg på beina, tror jeg at det går bedre med sykefraværet her, måtte rektor Hammerstad innrømme.
Relasjonssterke
På personalrommet på ungdomsskolen, som rommer over 450 elever, hadde flere prominente gjester satt seg ned for å høre hvordan de driver skole.
– Vi vil gjerne høre hvordan de som holder sykefraværet lavt og kan vise til et bra arbeidsmiljø jobber, sa Stenseng.
Sykefraværet er på 4,2 prosent ved Li ungdomsskole. Snitt for lærere i grunnskolen er 7,2 prosent.
– Jeg vil si at det er mange relasjonssterke ansatte her ved skolen. Det nyter alle godt av, både ansatte og elever. De ansatte trives sammen og det er noe vi tilstreber og jobber strukturert med, kunne rektor fortelle.
En som kunne si litt om det var skolens verneombud, Hanne Starling.
– Trivsel er noe vi har stort fokus på. Her er det lov å mene og si ifra. Jeg føler også at vi blir tatt seriøst. Arbeidsmiljøet er noe vi jobber med kontinuerlig, sa Starling.
Også tillitsvalgte ved skolen berømmer kulturen de har opparbeidet seg gjennom mange år, men advarer mot at gode tall blir noen hvilepute.
– Vi kan jo tenke at vi er gode, men det kan stadig bli bedre. Vi bør blant annet se på hvordan vi tar imot nytilsatte og inkluderer dem, sier Martin Løchsen, tillitsvalgt for Utdanningsforbundet.
Tjenestetelefon
Alle ansatte ved Li skole har tjenestetelefoner.
– De legges igjen på skolen. Det er nummeret til disse telefonene foreldre og elever har, så vi har minimalt med henvendelser utenom arbeidstid. Alle lærere i kommunen har telefon fra arbeidsgiver, her har også alle de andre ansatte telefon, sier Løchsen.
Også ved Li skole er det hendelser med vold og trusler gjennom skoleåret.
– Vi har fått på plass at det skal tilbys støttesamtaler for de som har vært utsatt for hendelser. Beredskapen ved slike hendelser kan sikkert bli bedre, sier Løchsen.
Ministeren fikk en rekke innspill på hvordan det ble jobbet med å forhindre sykefravær og frafall.
– Vi er nå inne i en toårsperiode hvor vi samler forslag, råd og innspill til et bransjeprogram for undervisningssektoren og SFO. Deretter må programmet ut til de som skal benytte seg av det, sier Stenseng.
– Sykefraværet er lavt her. Hva konkret tar du med deg herfra?
– At selv om tallene er lave kan man ikke si seg fornøyd. Det er noe det må jobbes med kontinuerlig, selv om man i perioder har gode resultater. Og det virker det som de tar på alvor her, fastslår Stenseng.