Regjeringen vil gi 300 millioner kroner til papirbøker i skolen
Det har blitt for mye skjermbruk i skolen, mener statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Nå varsler regjeringen millionsatsing på fysiske skolebøker.
Satsingen på 300 millioner kroner på papirbøker er del av regjeringens reviderte nasjonalbudsjett, som legges fram i neste uke.
Nyheten ble presentert under statsministerens besøk til Forlagssentralen på Langhus, der det distribueres skolebøker til hele Norge.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) var også til stede.
Siden Nortun ble kunnskapsminister har hun gjentatte ganger uttrykt bekymring for skjermbruken i den norske skolen, og sagt hun ønsker seg «en fornuftig balanse mellom skjer og bok, mellom penn og tastatur».
Noe av det første hun gjorde som statsråd var å fremme et forslag om å innføre mobilnekt på norske skoler.
Høyres skolepolitiske talsperson, Margret Hagerup, sier det er bra at regjeringen øker satsingen på fysiske bøker i skolen.
– I en tid hvor vi vet at om lag 40 prosent av guttene ikke kan lese skikkelig når de begynner på ungdomsskolen er det absolutt et behov for flere bøker. Dette vil bidra til at lærernes valg mellom fysiske bøker og digitale læremidler kan bli mer reell enn det er i dag, sier hun i en kommentar til Utdanningsnytt.
Flere saker fra NTB
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.