Regjeringen vil gjøre lærerutdanningen mindre akademisk
Akademiseringen av profesjonsfagene har gått for langt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Regjeringen vil nå sende et tydelig signal til universitets- og høyskolesektoren om akademiseringen av profesjonsfagene.
– Vi ønsker at profesjonsfagene skal bli mer jordnære igjen. Utdanningen må bli mer lik den virkeligheten studentene møter når de skal ut i yrkeslivet, forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) til Klassekampen.
Den 5. april legger regjeringen fram en stortingsmelding om profesjonsfagene. De skiller seg fra de tradisjonelle akademiske disiplinene ved å være rettet inn mot bestemte yrker, som sykepleierstudiet eller lærerutdanningen.
– Mange av de tilbakemeldingene vi har fått, går ut på at det blir lagt for lite vekt på den erfaringsbaserte og praksisnære erfaringen som er en viktig del av for eksempel sykepleierstudiet. Og da snakker vi om en type erfaring som man ikke nødvendigvis kan tilegne seg ved å lese i en bok, sier Hoel.
Dette vil regjeringen endre på ved å endre kravene til de som underviser i profesjonsfagene, ifølge Hoel.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.