Regjeringen vil gjøre lærerutdanningen mindre akademisk
Akademiseringen av profesjonsfagene har gått for langt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Regjeringen vil nå sende et tydelig signal til universitets- og høyskolesektoren om akademiseringen av profesjonsfagene.
– Vi ønsker at profesjonsfagene skal bli mer jordnære igjen. Utdanningen må bli mer lik den virkeligheten studentene møter når de skal ut i yrkeslivet, forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) til Klassekampen.
Den 5. april legger regjeringen fram en stortingsmelding om profesjonsfagene. De skiller seg fra de tradisjonelle akademiske disiplinene ved å være rettet inn mot bestemte yrker, som sykepleierstudiet eller lærerutdanningen.
– Mange av de tilbakemeldingene vi har fått, går ut på at det blir lagt for lite vekt på den erfaringsbaserte og praksisnære erfaringen som er en viktig del av for eksempel sykepleierstudiet. Og da snakker vi om en type erfaring som man ikke nødvendigvis kan tilegne seg ved å lese i en bok, sier Hoel.
Dette vil regjeringen endre på ved å endre kravene til de som underviser i profesjonsfagene, ifølge Hoel.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.