Tung vil ha eget teknologifag
Dermed kan norske elever få et teknologisk forsprang i arbeidsmarkedet, sier hun.
– Det er på høy tid at man oppretter et eget teknologifag, som kan øke den digitale kompetansen til norske elever, sier Tung til TV 2.
Regjeringens skjermbrukutvalg kom mandag med sin endelige rapport, hvor de blant annet tar til orde for en balansert skjermbruk. Rapporten slo fast at elever bør ha trykte lærebøker i tillegg til skjerm på skolen. For de minste anbefaler de sterkt begrenset skjermbruk.
Tung mener rapporten er dårlig nytt for den norske skolen.
– Det er alvorlig og viser at norsk skole prioriterer kvantitet over kvalitet, sier hun.
Hun viser til at Norge er i toppen når det gjelder skjermbruk på skolen i OECD-landene, kun slått av Danmark. De har et snitt på to timer, mens norske elever bruker én time med digitale hjelpemidler.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.