Tung vil ha eget teknologifag
Dermed kan norske elever få et teknologisk forsprang i arbeidsmarkedet, sier hun.
– Det er på høy tid at man oppretter et eget teknologifag, som kan øke den digitale kompetansen til norske elever, sier Tung til TV 2.
Regjeringens skjermbrukutvalg kom mandag med sin endelige rapport, hvor de blant annet tar til orde for en balansert skjermbruk. Rapporten slo fast at elever bør ha trykte lærebøker i tillegg til skjerm på skolen. For de minste anbefaler de sterkt begrenset skjermbruk.
Tung mener rapporten er dårlig nytt for den norske skolen.
– Det er alvorlig og viser at norsk skole prioriterer kvantitet over kvalitet, sier hun.
Hun viser til at Norge er i toppen når det gjelder skjermbruk på skolen i OECD-landene, kun slått av Danmark. De har et snitt på to timer, mens norske elever bruker én time med digitale hjelpemidler.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
16-åring dømt til sju måneders ungdomsstraff for vold mot 14-åring
En 16-åring er dømt til sju måneders ungdomsstraff etter å ha sparket en 14-åring i hodet slik at han mistet bevisstheten, melder Fædrelandsvennen.
-
Diskuterer et felles nordisk samarbeid om aldersgrense i sosiale medier
– Norge tar nå et initiativ til et tettere samarbeid i Norden for en aldersgrense i sosiale medier og en trygg digital oppvekst for barn og unge, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap).
-
Byrådet i Oslo snur etter kritikk – blar opp millioner mot ungdomskriminalitet
Oslo-byrådet øker satsingen mot ungdomskriminalitet med millioner til blant annet fritidsklubber og biblioteker. «Spin» og Black Friday-luretilbud, sier Ap og SV.
-
Flere 5.-klassinger sliter med lesing, viser nasjonale prøver
Femteklassinger sliter mest med lesing, viser årets Nasjonale prøver. Samtidig har matte- og engelskkunnskapene forbedret seg blant åttendeklassingene.
-
SSB-framskrivninger: Barnehagelærer-mangelen vil øke
Det vil bli færre barnehagelærere i årene framover, og det vil ikke være mange nok til å dekke etterspørselen, ifølge SSB. – Vi må utdanne flere og få flere til å bli i yrket, sier Utdanningsforbundet.