Fem tips til hvordan skolene kan styrke veien gjennom yrkesfag for elevene

Her får du fem anbefalinger til hvordan skolene kan styrke trivsel, fellesskap og elevenes sannsynlighet for å fullføre yrkesfagutdanningen.

Publisert Sist oppdatert

Flere sosiale og faglige aktiviteter, hjelp til å trene kontakten med bedrifter før læringsperioden og en åpen linje mellom skole og læreplass – dette er noen av de konkrete forslagene til hvordan skoler og bedrifter kan møte utfordringene elevene opplever i sin yrkesfagutdanning.

Det kommer fram i en anbefaling som det danske EVA-instituttet har gjort.

Anbefalingene bygger på intervjuer med 42 elever som EVA har snakket med flere ganger gjennom utdanningsløpet – både om skolegang og læretid. Det er også gjort intervjuer med elever som har sluttet.

– Elevene motiveres av å lære gjennom praksis, men de trenger også kontakt og fellesskap underveis. Når vi tar deres behov på alvor, blir utdanningsløpet både mer meningsfullt og gjennomførbart. sier Natalie Blix, som står bak undersøkelsen.

Anbefaling 1: Støtt elevene i å etablere fellesskap raskt

Det er viktig at skolene tilbyr sosiale aktiviteter, og at lærerne aktivt støtter elevenes vei inn i fellesskapet – både ved oppstart og senere i skoleløpet.

Anbefaling 2: Hjelp elevene med den første kontakten med læreplassen

Mange elever synes det er krevende å finne en læreplass, og for noen er det ubehagelig å ta personlig kontakt med en bedrift. Presset kan være stort, siden læreplassen har stor betydning for utdanningsløpet. Derfor bør skolene både anerkjenne oppgaven og ruste elevene for den – med tid til å søke og råd om hvordan man tar den første kontakten.

Anbefaling 3: Hold kontakten under opplæringen

Elevene trives generelt i opplæringen, men noen opplever ensformige oppgaver, isolert arbeid eller samarbeidsproblemer, som kan skape usikkerhet. Siden de sjelden kontakter skolen selv, er det viktig at skolen holder jevnlig kontakt, slik at elevene føler tilknytning og får hjelp ved behov.

Anbefaling 4: Skap rom for åpen dialog om kultur og forventninger

Elevene forteller at de generelt blir godt behandlet, men at kulturen ikke alltid er inkluderende. De ønsker å passe inn og leve opp til faglige og sosiale forventninger, og er sjelden kritiske – ofte rasjonaliserer de kulturen som “slik den er”, selv om de ikke liker alt ved den. Samtidig har de vanskelig for å se at kulturen kan endres raskt.

Anbefaling 5: Gjør utdanningsløpet mer sammenhengende

Elevene opplever vekslingen mellom skole og opplæring som positiv, særlig når de trives faglig og sosialt på læreplassen. Samtidig kan hyppige skifter og usikkerhet om hvordan løpet ser ut gjøre det vanskelig å henge med. Elevene kan føle seg dratt inn og ut av fellesskap – både på skolen og læreplassen – og for noen fører dette til at de vurderer å bytte utdanning.

Derfor er det viktig at skolene skaper så mye kontinuitet som mulig, selv om strukturen gjør det utfordrende.