Martin (15) synes det er gøy å jobbe i barnehagen, men kan innimellom trenge flere armer når alle barna vil ha oppmerksomhet.

Ungdommene er populære ansatte i barnehagen

Barnehagene sliter med å ha nok ansatte hele dagen. I Enger barnehage har de løst det med å tilby ungdomsskoleelever jobb.

Publisert Sist oppdatert

To ettermiddager i uka jobber 8. klassingen Martine Strandbråten (13) som lekeressurs i Enger barnehage i Sigdal kommune i Buskerud. 10. klassingene, Martin Narum Vatningen (15) og Håkon Braathen (15) jobber en dag i uka hver.

– De fleste barna blir hentet etter at tidligvaktene har gått hjem, da er det kjekt å ha en lekeressurs her, sier styrer og daglig leder Tonje Kaugerud.

Vinn- vinn for alle

Ordningen med lekeressurser begynte litt tilfeldig for 15 år siden, da sønnen til en av de ansatte hjalp til i barnehagen om ettermiddagen. Daglig leder Tonje Kaugerud sier det fungerte så bra at de har valgt å fortsette med lekeressurser. Ungdomsskoleelevene fra Sigdal ungdomsskole tar bussen en halvtime fra skolen til barnehagen. De er i barnehagen fra kl. 15.00 til barnehagen stenger 16.30. Da er det tre ansatte igjen på 21 barn mellom 1–6 år. Modellen med lekeressurser er positiv både for barna, de ansatte og for elevene.

– Sammen med ungdommene finner vi ut hvilke ukedager som passer, i forhold til treninger og andre aktiviteter, forteller daglig leder Tonje. 

Marine og skoleelevenes oppgave er først og fremst å leke med barna, forteller styrer Tonje Kaugerud med Vårin Tveiten på fanget.

Hun beskriver ordningen som vinn-vinn. Barna synes det er stas at det kommer lekelystne ungdommer med masse energi, de ansatte får god hjelp og ungdommene får både yrkeserfaring og lønn. De får 80 prosent av minstelønnen, og har frikort. De må også ha politiattest for å kunne jobbe i barnehagen. 

– Vi håper ordningen som lekeressurs også kan være en fin måte å rekruttere ungdom til barnehageyrket på, sier Tonje. 

Styreren har snakket med foreldrene til ungdommene, men poengterer at elevene selv er flinke til å ta ansvar og si fra hvis de ikke kan komme en dag.

Barna gleder seg

Martine tenkte på å få jobb i barnehagen gjennom hele 7. klasse. Martin og Håkon så utlysningen på Facebook. De er interesserte i trening og idrett, og vil satse på videre utdanning innen dette.

Styreren fikk ni søkere på Facebook-innlegget, og de tre hun kalte inn til intervju kom gjennom nåløyet.

– Personlig egnethet er viktig. Eleven bør være utadvendt og våge å by på seg selv. At elevene selv ser hvor de kan bidra, er en stor fordel, sier Tonje. 

Ungdommene er mest sammen med de eldste barna, og deres oppgave er i første rekke å leke og være sammen med barna. Etter hvert som ungdommene blir trygge, kan de være med å hjelpe barna med å kle på seg og bidra med andre gjøremål. Det legges i stor grad opp til at ungdommene selv bestemmer hva de vil gjøre.

– Ungdommene sier nok mer ja enn de vi voksne gjør. Her gjelder det å følge litt med, for elevene har ikke samme erfaring med å se konsekvenser, sier styreren.

– Men det er helt klart at de tilfører ettermiddagene en ekstra piff, og ungene gleder seg.

 Tar initiativ selv

Barna i Enger barnehage flokker seg rundt ungdomsskoleelevene når Håkon Braathen t.v.) og Martin Narum Vatningen kommer for å leke.

Både Martin og Martine har selv gått i Enger barnehage, og kjente både lokalene og flere ansatte. Martin og Håkon har tidligere hatt sommerjobb på SFO og aldershjem, og var kjent med at de har taushetsplikt. Ungdommene måtte også ha politiattest før de kunne begynne.

De tre forteller at pengene kommer godt med. De prøver å spare mest mulig, og gutta har planer om å kjøpe moped.

– Barna flokker seg rundt meg med en gang jeg kommer inn døra, og forteller hva de vil vi skal gjøre. Foreløpig har jeg ikke trengt å komme med forslag selv, forteller Martine.

– Vi pleier å spille sånt fiskespill sammen med Martine, og det er gøy, forteller Sanna (4) ivrig.

Håkon forteller at han har masse fantasi og gjerne setter i gang aktiviteter med barna. Hittil har de vært mye ute. Det er morsomt å spille fotball, sykle og bruke sparkesykler.

– Jeg har lært mye av å se hvordan de ansatte håndterer situasjoner der barn gråter fordi de har slått seg. Jeg føler jeg også kan trøste nå, sier Håkon, som setter pris på de mange spontane klemmene han får.

– Storebroren min jobbet her tidligere, så jeg var litt forberedt. Og jeg synes samarbeidet med de ansatte går veldig fint, legger Martin til.

Styreren legger vekt på at de ansatte alltid følger med, og kan gripe inn hvis eleven har vanskelig for å sette grenser.

Martine Strandbråten (13) får god hjelp av barna, når hun skal skjære opp frukt til ettermiddagsmåltidet: Harald F. Nymoen, Madelen V. Ødegård og Sofia Sabasauskaite.

Vil fortsette med ordningen

Barna Ola H. Løvlid (bak) og Sanna T. Ødegård synes det er stas når ungdommene Martin Narum Vatningen (t.v.) og Håkon Braathen leser for dem.

Ungdommene håper fremtidige arbeidsgivere vil se det som positiv at de har jobbet ved siden av ungdomsskolen.

Hege Tingelstad er Sannas mamma, og er svært fornøyd med ordningen med lekeressurs.

– Jeg synes det er helt supert at det kommer ungdom hit etter skoletid, sier Hege Tingelstad, som er moren til Sanna. 

Hun sier barna synes det er gøy å leke med noen som bare er ti år eldre enn dem selv.3

– Jeg opplever lekeressursene som høflige og imøtekommende, og tenker det er fint med en forsmak på arbeidslivet, sier Hege.

Styreren presiserer at ungdommene møter foreldre når de henter barna, mens de fast ansatte gir tilbakemelding på hvordan dagen har vært.

– Ordningen med lekeressurs fungerer utmerket, og vi kommer til å fortsette, avslutter styrer Tonje, som også anbefaler andre barnehager å prøve.