Nesten ni av ti nyutdannede masterstudenter er i jobb innen et halvår
Mesteparten av dem som tar mastergrad i Norge finner en relevant jobb innen seks måneder etter endt studie, ifølge en ny undersøkelse.
Et overveiende flertall, nærmere ni av ti nyutdannede masterstudenter, er i jobb et halvt år etter at de har fullført studiene, ifølge kandidatundersøkelsen fra NIFU.
Svært mange av dem har i tillegg en jobb som samsvarer nokså godt med utdanningen de har tatt.
– Først og fremst viser denne undersøkelsen tydelig at det lønner seg å ta en mastergrad, sier forskning- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) i en pressemelding.
– Selv om tallet på nyutdannede med mastergrad har mer enn doblet seg de siste ti årene, er det ikke tegn på at arbeidsmarkedet er mettet eller at de nyutdannede sliter med å få seg jobb, sier han.
Arbeidsledigheten er lavest blant de med master fra lærer- og helse- og sosialfag, ifølge kandidatundersøkelsen.
De som sliter mest med overgangen fra utdanning til jobb er studenter med master i real- og naturfag. De er også mest overrasket over at overgangen til arbeid er vanskelig.
Nifu-undersøkelsen er basert på svar fra totalt 18.667 spurte nyutdannede masterstudenter, som ble uteksaminert våren 2023. Undersøkelsen er nasjonal og gjort på vegne av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
(©NTB)